ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Артур Курдіновський
2024.04.28 23:06
Наприкінці двадцятого сторіччя,
Без дозволу прийшов у цей я світ.
Від сонця не ховав своє обличчя,
Але не знав, як стати під софіт.

Тоді мені дитинство наказало
Повірити мелодії душі.
Я йшов крізь простір чарівного залу,

Роксолана Вірлан
2024.04.28 18:08
То не смоги встелились горами,
то не лава вплила у яри, -
то вчування, слідами кволими,
обходило поля і бори,

облітало міста притишені
в наслуханні тривог напасних...
он стерв'ятники гнізда полишили,

Юлія Щербатюк
2024.04.28 18:06
Станули сніги
Зима закінчилася
Дні усе довші

Весна настала
Пташиний спів лунає
Сонечко гріє

Козак Дума
2024.04.28 16:44
Почуй холодну, люба, вічність –
секунди краплями кап-кап…
Все ближче люта потойбічність,
матерії новий етап…

Катарсис при знятті напруги
трансформувався у катар,
а сублімація наруги –

Євген Федчук
2024.04.28 16:25
Ще поки не в Цареграді на риночку тому,
А своїм конем степами гаса без утоми
Славний Байда-Вишневецький. Козацького роду,
Хоч говорять, що походить з князів благородних.
Грає кров, пригод шукає Байда в чистім полі,
Сподівається на розум та козацьку д

Ігор Деркач
2024.04.28 16:23
Після травня наступає червень,
змиються водою москалі
і прийде пора змивати зелень
геть із української землі.

***
Поки є надія на Гаагу
і на лобне місце сяде хан,

Світлана Пирогова
2024.04.28 14:16
У священному гаю на хвильку зупинились,
На святій землі поміж дерев.
І нема рабів душею чорноницих,
І не чути крику і тривоги рев.

І жахіття вже не ріжуть лезом по живому,
Розчинились сіль війни, зловісний час.
В пеклі запалали темні всі потвори,

Іван Потьомкін
2024.04.28 08:30
Моцарта у самозабутті
Перайя в Єрусалимі грає.
Повіки зачиняю. Завмираю...
Ну, як словами пасажі передати,
Що то злітають в незбагненну вись,
То жайвором спадають вниз
І змушують радіть чи сумувати?
І раптом в мороці немовби бачу:

Ілахім Поет
2024.04.28 08:15
Я – таке… чи comme ci, чи comme a. Ну а ти – charmant!
Я – вугілля, а ти - найкоштовніший діамант.
Але ти нині поруч – і квітне, мов кущ троянд,
Моя душа вся.
Тож тебе не втрачати – це все, що є на меті.
Твої пестощі – космос, хай примхи тоді ще ті.

Леся Горова
2024.04.28 07:35
Подивися у очі мої, та невже ти
Там нічого не бачиш? Устами легенько до вій
Доторкнися. Застигла сльоза в них, і стерти
Її може, я знаю, лиш подих стамований твій.

Я у ніжних долонях вербою відтану,
Що підставила сонцю лозу і бажає цвісти.
А весн

Віктор Кучерук
2024.04.28 05:40
Спіймав під вечір окунів
І взяв на себе звичний клопіт, –
Клекоче юшка в казані
І пахне рибою та кропом.
Звелися тіні з-за кущів
І над рікою місяць повен, –
Солодко-гостра суміш слів
Смішками повнить перемови.

Володимир Каразуб
2024.04.27 10:19
Для чого ти дивишся на сонце у якому не має тепла,
Небо затягнулося хмарами і тисне посеред квітня.
А сонце на ньому безлике, розмите і невиразне,
І тепер воно заражає тебе своїм безкровним промінням.
За ним приходять дощі. І місяць пізнім вечором обг

Микола Соболь
2024.04.27 09:25
Понівечена хата край села,
Одарки уже п’ятий рік нема,
поза городом ніжиться Сула
і кицька доживає вік сама.
Але ж було, іще не каркне крук,
зоря не освітила небосхил,
а кітка ніжно тулиться до рук
і до ґаздині муркотить щосил.

Ілахім Поет
2024.04.27 08:53
Ти гарніша за Венеру.
Я далеко не Юпітер.
Мій маршрут до твого серця не збагне і ЦРУ.
Ти шляхетна є в манерах.
Ти небесна є в орбітах.
Та любов – знаменник спільний. Побажаєш – я помру.
Ти коктейль: напалм з тротилом.
Я смакую по ковточку.

Леся Горова
2024.04.27 08:49
Над містом вітер дзвін церковний носить,
Горять в руках свічки, тремтять зірки.
Холодний ранок опускає роси,
Як сльози,
В чисті трави під паски.

Христос Воскрес! І день новИй видніє.
Цілуєм Твій Животворящий Хрест,

Віктор Кучерук
2024.04.27 05:54
Щоб не показувати дірку
На мапі правнукам колись, –
Пора кацапам під копірку
По межах нинішніх пройтись.
Бо, крім московії, невдовзі
Нащадки ханської орди
Уже ніде узріть не зможуть
Нещадних пращурів сліди.
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Рецензії):

Наталія Близнюк
2021.12.12

Тарас Ніхто
2020.01.18

Сергій Губерначук
2019.07.07

Юля Костюк
2018.01.11

Олександр Подвишенний
2017.11.16

Ірина Вовк
2017.06.10

Олександр Сушко
2017.03.14






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Сергій Синюк (1975) / Рецензії

 А наше вже можна читати
(вперше опубліковано в спецвипуску газети “Новини Шумщини” з нагоди 105-ї річниці У.Самчука)

Улас Олексійович Самчук був не просто українським прозаїком двадцятого століття. Був лицарем української прози. І власним прикладом, і літературознавчим роздумом відстоював право прози крупних жанрів на особливе місце в українській, наскрізь запоетизованій літературі, розкривав її багатющі можливості. «Прозова література майже всевладно і безконкуренційно опанувала весь простір земної кулі, де тільки є люди, що вміють читати. Властиво в наш час це і є література». У цьому, можливо надто категоричному, твердженні – уся сила Самчукового прагнення до того, щоб українська нація заговорила у світовому культурному просторі загальнозрозумілою і потужною мовою прози, мовою роману.
Літературний процес Тернопілля і Рівненщини проходив під диктатом поетичних та прозопоетичних форм принаймні до кінця минулого століття. Проза, посівши таки у 50-60 роках ХХ століття ключові позиції в українській літературі, залишалася монополією «культурних столиць» - Києва та Львова. Поодинокі винятки з правила (наприклад – історична проза Петра Ковальчука та Євгена Шморгуна) залишалися “широко відомими у вузьких колах”. Окрім вже згадуваної домінуючої поетичної традиції відігравала роль і «підвищена прохідність» поезії – у радянські часи легше було пробитися на шпальти нечисленних газет чи у видавничі плани ще менш чисельних видавництв із поетичною збіркою, аніж з повістю, не кажучи вже про роман. У добу державної Незалежності і ринкових відносин на зміну «цензурному бездоріжжю» прийшло «бездоріжжя фінансове». Приватні друкарні, масово з’явившись до середини дев’яностих і гордо назвавши себе видавництвами (у більшості випадків – без жодних на те підстав) бралися за друк будь-яких текстів, аби вони оплачувалися замовником. В цій ситуації знов-таки легше знайти спонсорських грошей на збірочку віршів обсягом 48 сторінок, аніж на повість чи роман. На жаль, ота легкість вкупі із відкритими шлюзами літературного редагування зіграли з українською поезією злий жарт – саме у віршовані жанри ринули усі, спраглі надрукуватися – від юних обдарувань до хронічно перспективних графоманів пенсійного віку. В результаті з українським віршем сталося те саме, що й з купоно-карбованцем. Друк надлишкової паперової маси, не достатньо підкріпленої золотим запасом правдивого поетичного таланту, спричинив її знецінення. Значною мірою саме інфляція вірша спричинила першу хвилю охолодження масового читача до рідної літератури. (Наступним ударом по власному читачеві став масовий викид в культурний простір «текстів» дев’ятдесятників, отих «заслужених доярок Європейського союзу» зорієнтованих на західноєвропейські гранти і постмодерні уподобання тих хто ті гранти роздає). Але саме ця інфляція вірша змусила обдарованих і совісних поетів замислитись і шукати інших форм творчої реалізації, ступити слідами Уласа Самчука. Внаслідок цього Волино-Подільська височина та Мале Полісся збагатили українську прозу рядом імен.

«Крига скресла» 1999 року, із виходом першої книги «Пасинки Європи» роману «Сопигора» (продовжена 2004 року книгою «Війна у війні»). Її автор Богдан БАСТЮК починав як лірик і гуморист. Його поезія як у друкованому вигляді так і у виконанні артистів розмовного жанру мала широку аудиторію і користувалась популярністю – варто лишень нагадати, що саме на гуморесках Бастюка «розкрутився» такий популярний нині Григорій Драпак. Проте не все побачене і почуте від односельців (а спостережливість і пам’ять на добру історію у Бастюка - просто феноменальні) вміщалося в рамки гумору. Мабуть це і спонукало до роботи над сагою, яка увібрала в себе живе життя подільського села ХХ століття. Надзвичайне у звичному, Життя в усіх його проявах – високих і смішних, трагічних і веселих - наново побачене уважним і співчутливим спостерігачем, який раз по раз коментує свої спостереження з позиції сьогодення, з позиції вічних цінностей. Так і напрошується порівняння: «Сопигора» - молодша сестра Самчукової «Волині». Обидві книги “Сопигори” – із тих, які читаються швидко, але залишаються у пам’яті надовго, раз по раз нагадують про себе, викликають бажання відкрити знову. Адже при цьому читанні не тільки дістаєш уявлення про те як жив наш народ у страшному і кривавому ХХ столітті, але яскраво усвідомлюєш завдяки чому він вижив. Уривки з наступної книги циклу, які з’являються в локальній періодиці дають підстави сподіватись, що вона стане гідним вивершенням трилогії, підсумком п’ятнадцятилітньої праці лауреата обласної літературної премії ім. Уласа Самчука Богдана Бастюка.
Представник Рівненської літературної школи сколихнув читацьку аудиторію вже наступного року. Олександр ІРВАНЕЦЬ, доти теж відомий як поет опублікував роман-антиутопію “Ровно/Рівне”. Написаний у притаманній для “дев’ятдесятників” епатажно-кічевій манері роман проте відрізняється від більшості “текстів” цього літературного напрямку. Його моторошна ірреальність складається із тисяч до міліметра вивірених, достовірних деталей. Герої діють у чітко окресленому географічному просторі, ім’я якому – місто Рівне/Ровно, похмурою фантазією автора розділене стіною, кордоном гіпотетичних Західноукраїнської Республіки та Соціалістичної Республіки Україна. Така собі суміш Самчука і Віктора Суворова…
Рік дві тисячі перший ознаменувався новим Тернопільським проривом. З-під пера Лесі РОМАНЧУК, на той час уже знаної як автор кількох поетичних збірок та виконавиця власних пісень, з’явилася перша книга роману “Не залишай”. Вісім книг (за три роки!) стрімко і навально, як снаряди установки “Град”, пішли в саму гущу читацьких мас і вразили та здивували читача. Роман став сенсацією на обширі від Нью-Йорка до Хутора Михайлівського, причому захопилися ним навіть ті наші співвітчизники, котрі до того книг українською “прінціпіально нє чіталі”. В кінці кожної наступної книжечки видавництво “Джура” скромненько зазначало наклад – п’ять тисяч примірників! Серіал Лесі Романчук потрапив у десятку, дав читачам, а особливо – читачкам те, чого вони давно чекали від книги, поєднавши драматизм “мильної опери” та інтригуючу динамічність із нещодавно пережитими реаліями “ізобільних” вісімдесятих та “судьбоносних” дев’яностих. Мало того, що книги були написані для людей і людською мовою (це характерна риса галицько-волинської краєзнавчої прози загалом). Приховані під надто прозорими псевдонімами райцентри Тернопільщини, столиця області (за визначенням головної героїні - “єдине на землі місце в якому я хотіла б жити і померти”) стали не просто фоном, а дійовими особами, причому далеко не другорядними. Починалося все (принаймні - з точки зору читача) як захоплюючий дамський роман, а в кінцевому підсумку вийшов виписаний з лікарською точністю і доброю іронією портрет суспільства на зламі тисячоліть.
Після нетривалої паузи (викликаної написанням і публікацією більш елітарного чотиритомника “Гравітація) Л.Романчук накрила читачів новим залпом. У 2006-08 роках з’явилися вісім книг циклу “Чотири дороги”. Часовий обшар твору звужений – це виключно сучасність. Зате географія… Від атлантичного узбережжя США до Тюмені, від Німеччини – до Риму. І всюди – повно “нашого цвіту”, дорогих земляків – тернополян. Усі вони по світах широких не в туристичній поїздці…Але якщо одні у цих мандрах не бачать нічого окрім довгого долара і не гребують нічим, щоб цей долар здобути, то інші, навіть у малокомфортних, а то й небезпечних умовах заробітків – осмислюють і освоюють європейський суспільно-культурний простір, роблять з минувшини висновки для власного майбутнього.
Петро КРАЛЮК – солідний науковець, автор цілого ряду резонансних наукових праць з історії вітчизняної філософії та культури, на щастя знаходить час і для літературної творчості. Багата і шляхетна ерудиція, помножена на талант знаходити таємниче в хрестоматійному і значне у звичному та уміння цікаво оповісти про свої знахідки читачеві – ось основа книг Петра Кралюка. Два маленьких романи “Діоптра” та “Віднайдення раю” (2008) зацікавлюють тим, що на нитку основної сюжетної лінії, яка в обох випадках розвивається під час подорожі по Великій Волині та прилеглих землях нанизана історія краю. Історія, яка пам’ятними подіями, життєписами людей, озивається до наших сердець і стає вчителькою життя. Імпонує і наявна у цих творах, притаманна кожному, за духом, а не за родоводом, шляхтичеві “образа за ображених”. Головні герої Кралюка – письменник Острозької школи Мелетій Смотрицький, князь-книжник Володимир Василькович - люди, які недоотримали суспільної оцінки і визнання, залишились в тіні більш знаменитих сучасників. І Кралюкова оповідь про них – не тільки від бажання відновити історичну справедливість, але й від усвідомлення того, що ми нині багато втрачаємо не реалізувавши їхніх, досі актуальних замислів… Після прочитання цих книг краще розумієш за що саме Волинь була названа “найбільш аристократичною землею України”. І тішишся, що на їх сторінках знайшлося місце для Шумська і Угорська, Стіжка і Рохманова, Тилявки і Тетильковець. До речі, про славного уродженця Тетильковець - філософа і церковного композитора Арсена Річинського доктор філософських наук П.М. Кралюк написав монографію “Аристократ духу”, яка нещодавно вийшла друком.
Дана стаття не претендує на повноту охоплення прозового доробку літераторів Тернопілля і Рівненщини. Поза кадром залишились “Останній герой” Олександра Вільчинського і “Сніги непочаті” Євгена Шморгуна, “Подільська притча” Бориса Хижняка і “Межа” Святослава Праска… та ще добрий десяток книг. Проте доробок чотирьох представлених авторів дзеркально відображає той живий процес, результати якого із захопленим здивуванням підсумувала постійна відвідувачка Шумської бібліотеки: “А наше вже можна читати!”
17 лютого 2010 року






      Можлива допомога "Майстерням"


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi,
  видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Про оцінювання     Зв'язок із адміністрацією     Видати свою збірку, книгу

  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Без фото
Дата публікації 2010-03-05 15:37:43
Переглядів сторінки твору 2269
* Творчий вибір автора: Любитель поезії
* Статус від Майстерень: Любитель поезії
* Народний рейтинг 0 / --  (4.529 / 5.41)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (4.391 / 5.4)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.768
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні
Автор востаннє на сайті 2016.06.09 14:01
Автор у цю хвилину відсутній