ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Леся Горова
2024.04.28 07:35
Подивися у очі мої, та невже ти
Там нічого не бачиш? Устами легенько до вій
Доторкнися. Застигла сльоза в них, і стерти
Її може, я знаю, лиш подих стамований твій.

Я у ніжних долонях вербою відтану,
Що підставила сонцю лозу і бажає цвісти.
А весн

Віктор Кучерук
2024.04.28 05:40
Спіймав під вечір окунів
І взяв на себе звичний клопіт, –
Клекоче юшка в казані
І пахне рибою та кропом.
Звелися тіні з-за кущів
І над рікою місяць повен, –
Солодко-гостра суміш слів
Смішками повнить перемови.

Володимир Каразуб
2024.04.27 10:19
Для чого ти дивишся на сонце у якому не має тепла,
Небо затягнулося хмарами і тисне посеред квітня.
А сонце на ньому безлике, розмите і невиразне,
І тепер воно заражає тебе своїм безкровним промінням.
За ним приходять дощі. І місяць пізнім вечором обг

Микола Соболь
2024.04.27 09:25
Понівечена хата край села,
Одарки уже п’ятий рік нема,
поза городом ніжиться Сула
і кицька доживає вік сама.
Але ж було, іще не каркне крук,
зоря не освітила небосхил,
а кітка ніжно тулиться до рук
і до ґаздині муркотить щосил.

Ілахім Поет
2024.04.27 08:53
Ти гарніша за Венеру.
Я далеко не Юпітер.
Мій маршрут до твого серця не збагне і ЦРУ.
Ти шляхетна є в манерах.
Ти небесна є в орбітах.
Та любов – знаменник спільний. Побажаєш – я помру.
Ти коктейль: напалм з тротилом.
Я смакую по ковточку.

Леся Горова
2024.04.27 08:49
Над містом вітер дзвін церковний носить,
Горять в руках свічки, тремтять зірки.
Холодний ранок опускає роси,
Як сльози,
В чисті трави під паски.

Христос Воскрес! І день новИй видніє.
Цілуєм Твій Животворящий Хрест,

Віктор Кучерук
2024.04.27 05:54
Щоб не показувати дірку
На мапі правнукам колись, –
Пора кацапам під копірку
По межах нинішніх пройтись.
Бо, крім московії, невдовзі
Нащадки ханської орди
Уже ніде узріть не зможуть
Нещадних пращурів сліди.

Микола Соболь
2024.04.27 05:19
Шлях спасіння тільки через церкву.
Ти не православний? Все, капут!
Принеси у Божий храм вареньку
і тобі на небі скажуть: «Good».
Влазить у «Porsche» владика храму,
поруч бабця черствий хлібчик ссе.
Люди добрі, це хіба не драма?
Ті жирують, ці живут

Іван Потьомкін
2024.04.26 23:36
Ірод Антипа (подумки):
«Так ось який він.
(уголос): Бачу, не дуже гостинно прийняв тебе Пілат.
Не повірив, що ти цар юдейський?
Мав рацію: навіть я поки що не цар .
Чекаю на благословення Риму.
А ти вдостоївсь титулу цього від кого?
Від народу? Але

Олександр Сушко
2024.04.26 14:24
То що - почнім уму екзамен?
Примостим мужа до жони?
Без грошей не збудуєш храма,
Немає віри без війни.

Гризе католик православних,
Юдея душить бусурман.
А я пророк. Мабуть, останній,

Світлана Пирогова
2024.04.26 08:55
Їй снились , мабуть, чудодійні теплі сни,
Коли зима засипала снігами.
Старенька вишня не сумує навесні,
Хоча кора потріскана роками.

Її садили руки бабці золоті.
Стоїть, як завше, в цвіті білім-білім.
Нагадує родині знову дні оті,

Ілахім Поет
2024.04.26 08:39
Доктор Фрейд переважно приймає таких без полісу.
Це троянда у січні, це наче серпневий пролісок.
Бозна, де в ній свій досвід, а де – від матусі спадщина.
Її мрії нечувані, сни – авангард небачений.

Доктор Фрейд далі більше нічого в ній не второпає.

Леся Горова
2024.04.26 07:39
Розхлюпалось тепло бузкових чар,
Так, ніби хоче зцілити медово.
Зелений кущ, одягнений в обнови,
Де променем запалена свіча
Загіркла, оповита у печаль,
Вслухається у тишу вечорову.

У тишу ненадійну, нестійку.

Віктор Кучерук
2024.04.26 05:23
Радіючи гожій годині
І пишно убраній весні, -
Якась невідома пташина
Невпинно співає пісні.
Сховалася в гущі зірчастій
Пахучого дуже бузку,
Й впивається радісно щастям,
Сипнувши веснянку дзвінку.

Козак Дума
2024.04.25 19:15
У одному із верховинських сіл мешкав заможний ґазда. Він мав доволі велике господарство, свій магазин. Із тварин тримав переважно корів, із молока яких виготовляв різноманітні сири та інші молокопродукти. Немалу долю прибутку приносила відгодівля поголів’

Євген Федчук
2024.04.25 17:01
Якось у селі дівчата й парубки гуляли,
Гуртом по селі ходили та пісні співали.
А, як прийшла вже розходитись, урешті, година,
Усі дівки по вулиці подались єдиній,
По своїх хатах. Одна лиш Малашка лишилась,
Бо ж її хата над шляхом битим притулилась.
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Проза):

Лайоль Босота
2024.04.15

Анатолій Цибульський
2024.04.01

Меланія Дереза
2024.02.08

Ольга Чернетка
2023.12.19

Галюся Чудак
2023.11.15

Лінь Лінь
2023.10.26

Світлана Луценко
2023.07.27






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Андрій Будкевич (1962) / Проза

 «ТАКОГО СТЕПУ, НУ ТАКОГО СТЕПУ І НЕ БУЛО Й НЕ БУДЕ, ВЖЕ МАБУТЬ…», - мотив з вірша БОРИСА Чіпа.
Образ твору (ОЛЕКСАНДР САМІЙЛЕНКО – майстерний живописець краєвидів Присамар’я, річок Самари і Славути, який безмежно закоханий у Наддніпрянський степ).

Розпочати цей текст годиться з означення, а що ж являє собою степ? У оповідання «Зіна» син скіфських степів Володимир Винниченко словом змалював степ отак: «Ви уявіть собі: я родився в степах. Ви розумієте, що то значить «в степах?». Там, перш усього, немає хапливості. Там люди, наприклад, їдуть волами. Запряжуть у широкий, поважний віз пару волів, покладуть надію на бога і їдуть. Воли собі ступають, земля ходить круг сонця, планети творять свою путь, а чоловік лежить на возі і їде. Трохи засне, підкусить трохи, пройдеться з батіжком наперед, підожде волів, крикне задумливо «гей!» і знов собі поважно піде уперед.

А навкруги теплий степ та могили, усе степ та могили. А над могилами вгорі кругами плавають шуліки, часами, як по дроту, в ярок опуститься чорногуз, м’яко, поважно, не хапаючись. Там немає хапливості. Там кожен знає, що скільки не хапайся, а все тобі буде небо, та степ, та могили. І тому чоловік собі їде, не псуючи кров хапливістю, і нарешті, приїжджає туди, куди йому треба…».

Олександр Самійленко – митець Січеславщини, тут триває значна частина його буття, хоча народився у містечку Часів Яр, що на Луганщині. В 70-х роках він робив спробу стати студентом художнього училища, не вдалося. І тоді: «Їхав автобусом стоячи, перетинали міст через Самару, такий жаль охопив мене, такий неуспіх…, вирішив – більше поступати не буду…», - згадує художник.
У молоді роки, коли обирається подальший життєвий шлях, Олександр виявляв велику зацікавленість до різних жанрів і напрямків живопису. Знайомився і заглиблювався у творчість – А. Петрицького, В. Кричевського, Г. Собачко – Шостак, М. Примаченко, К. Білокур, пізнавав українське писанкарство. В ширшому значенні – студіював історію Січеславського краю, України, та історію мистецтв. Надзвичайно був вражений вперше побачивши в оригіналі картини П. Гогена. Олександр Андрійович – це українська людина рідкісної скромності, шляхетний душею, та отією глибинною одвіку добротою, властивою нашим землякам. Під час спілкування у нього вдома, він постійно намагався більше розповідати про митців – приятелів, відомих художників Січеславщини, як от: Володимир Падун, Валерій Гречаний (обидва відійшли у засвіти), Євген Деркач.

А познайомились ми у грудні минулого року. На мою думку, це той живописець, якому властивий яскравий малярський персоналізм. А що з цього приводу мовив французький філософ Еммануель Муньє: «У свому погляді на історію людського роду, - ПЕРСОНАЛІЗМ, навіть приймаючи до уваги можливість близької загибелі світу, не падає в песимізм, ані не наближається до понурого «катастрофізму». Його світогляд можна порівняти до віри старого християнства, яке в своєму очікуванні близького кінця світу не піддавалося жахам і зневірі, а готувалося до початку нового життя і разом із цим діяло і творило ще інтенсивніше, ще з більшою енергією, ніж перед тим…».

Отже, на початку 70-х років століття минулого, у тодішньому Дніпропетровську сформувався невеликий колектив художників – однодумців, а саме – В. Падун, В. Гречаний, Є. Деркач, О. Самійленко. Перші двоє навчалися у художньому училищі, але знайомі тоді не були. Валерій Гречаний потім навчався в Київському державному інституті декоративно – прикладного мистецтва, секрети малярського фаху відкривав для себе при допомозі знаменитої мисткині – Тетяни Яблонської. Цей творчий гурт, назвемо його – Огрінською групою живописців. Олександр Самійленко ділиться спомином: «Опісля того, як я познайомився з Гречаним і Падуном, ходив до Володимира Падуна в майстерню, він тоді працював художником – оформлювачем залізничного вокзалу. Падун був справжнім козаком, і в молоді роки, і навіть коли посивів. Їздили частенько на пленери. Якось восени, десь року 1972-го вибралися ми втрьох в село Одинківку, писали етюди, робили замальовки. Малювали винятково з натури, а ось сліпо копіювати види довкілля не годиться… Падун тоді використовував переважно пастельні тони, а ми з Гречаним писали відкритими, яскравими кольорами…
Прийшов початок 80-х, наша четвірка представила картини краєвидної тематики на виставку, на роботах були зображені – степ, Самара, хатки…Картини не прийняли, подібне траплялося не один раз. Скульптор Жирадков виніс словесний «вирок»: «Що це ви принесли?...».

Який же психологічний підтекст творчості художника? Тут знадобиться думка з цього приводу доктора психології Олексія Губка: « МОГУТНІМ ФАКТОРОМ КРИСТАЛІЗАЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ СПЕЦИФІКИ ПСИХОЛОГІЇ НАСЕЛЕННЯ ТІЄЇ ЧИ ІНШОЇ ТЕРИТОРІЇ Є УВЕСЬ КОМПЛЕКС ГЕОФІЗИЧНИХ ФЕНОМЕНІВ ЦЬОГО КРАЮ – його природа, клімат, переважаюча погода, характер ландшафту, його степів, лісів, рік, озер, морів, а також могутні випромінювання його геологічних тартар, геоелектромагнітних та інших енергетичних нуртувань. А ще – такі ж регіональні пульсації космосу, близьких і далеких небесних світил.

Усвідомлення важливості цього фактору й породило вже в наші дні спеціальний дочірній напрям науки психології – геопсихологію. Однак ця наука ще лежить у сповитку…».

Існувало і діяло в місті над Дніпром ще одне об’єднання художників. Заснував його Володимир Лобода, - це товариство «Степ». Митці що входили до товариства , теж ніяк не вписувалися в радянську тематику. Основу його складали: В. і Л. Лобода, С. Ковика – Алієв. О. Нем’ятий, А. Сологуб, В. Бублик.
Митці – «степовики» і Огрінська четвірка підтримували добрі, приятельські стосунки, але спільних виставок не було… Серед живописців Дніпра Олександр Самійленко відзначив – Ілька Зубка і Тимофія Строганова, чудові митці, зауважив він.

Поет Леонід Горлач уродженець не Січеславщини, а Сіверського краю, проте, місцини можуть бути різними, а дух панує споріднений… В химерному віршованому романі «Мамай» йдеться і про наступне:

«Ткалась ніч над Дніпром. Чеберяла на гори.
А над древнім Трипіллям ще небо цвіло.
І промінням багряного лагідні хори.
Видихали над степом осіннє тепло».

Цікава варіація бачення козака Мамая, авторська імпровізація легендарного образу стоїчного характерника. У краєвидах авторства Самійленка – і захмарене небо, і розлогий степ, і байраки та пагорби, тополі, верби, усе це містить у собі оте вічне начало, те, що не проминає, як і вічний Мамай…

«Початок 90-х років я йшов ніби й сам, і водночас не один, бо був колектив, ми радилися, допомагали один одному, працювали дуже багато. У Євгена Деркача з’явився «Запорожець», поїхали ми в село Ягідне. Як роздивилися – подумали, оце рай на землі, скрізь зелень буяє, поміж пагорбами хатки - мазанки розкидані, тиша навкруги… Неодноразово поверталися до цього села, зріднилися з ним, створили багацько етюдів. Куди рухаюся тепер? Хочу створити серію робіт, ну, не чистий наїв, а такі роботи, щоб вбачалася в них первозданність, народність, закоріненість в українську сутність. Матеріал лежить, чекає на опрацювання…», - так завершив розповідь художник.

Не так давно відбулося дві великі персональні виставки картин живописця: «Краєвиди Присамар’я» в Музеї українського живопису, та 20 грудня 2017-го року у приватній галереї «Fund Art”відбулося відкриття під назвою -«Огрінський шлях». Обидві виставки мали успіх і позитивний резонанс в мистецьких колах міста. Картини художника виконані в авторській техніці, знайшли нових прихильників і були відзначені старими поціновувачами творчості Олександра Андрійовича.

«Мені, знаєш, перш усього хочеться вчитись та й учитись, знати все, а тоді що – небудь зробити таке, щоб усі здивувалися…», - так висловився Грицько, герой оповідання «Циганка» Степана Васильченка. З цим завданням гарно впорався Олександр Самійленко і продовжує тримати такий курс…

Андрій Будкевич - Буткевич, історик мистецтва, брендолог.




      Можлива допомога "Майстерням"


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi,
  видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Про оцінювання     Зв'язок із адміністрацією     Видати свою збірку, книгу

  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Дата публікації 2018-07-07 12:22:42
Переглядів сторінки твору 357
* Творчий вибір автора: Любитель поезії
* Статус від Майстерень: Любитель поезії
* Народний рейтинг 0 / --  (0 / 0)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (0 / 0)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.751
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні не обов'язково
Автор востаннє на сайті 2024.04.17 20:01
Автор у цю хвилину відсутній