ОСТАННІ НАДХОДЖЕННЯ
Авторський рейтинг від 5,25 (вірші)

Володимир Каразуб
2024.05.21 20:32
А тепер забери у мови усю її кров,
Щоб кожен рядок став глухою стіною розпачу,
Щоб сонце здавалося біллю старих розмов
А слово — веслом, що постійно гребе до острову.
До острову, подібних якому цілий архіпелаг
У морі самотнього вітру порожніх роздумі

Юрій Гундарєв
2024.05.21 11:51
СО-СУ-КУР

Вітаємо із створенням літературного блоку СО-СУ-КУР (Соболь-Сушко-Курдіновський)!


Блок СО-СУ-КУР -
свято культур,
група поетів,

Володимир Бойко
2024.05.21 11:25
Вертить римами поет,
Віршики ладнає.
То ронделик, то сонет -
Він війни не знає.

Знову зрада і любов,
Пристрасні сюжети...
Що там жертви, що там кров,

Леся Горова
2024.05.21 10:58
Мрії збуваються.

https://m.youtube.com/watch?v=WmxjyMRUCJE&si=9IyrcA6yGrlEhr8k

Світлана Пирогова
2024.05.21 08:12
Яка морська краса! Ось "Ланжерон",
Відомий дельфінарій "Немо".
Небесний усміхається капрон,
Яскрава сонця хризантема.

А Чорне море в синьому вбранні,
Хоч від плактону зеленіє,
І хвилями підморгує мені,

Віктор Кучерук
2024.05.21 07:03
Сколихнувши гілку,
Забриніла бджілка
І смоктати стала з квіточки нектар, –
Видно в пелюстинках
Лиш комахи спинку
Золотисто-сіру, як погаслий жар.
До нектару ласа,
Робить вихиляси

Артур Курдіновський
2024.05.21 04:06
Неначе блискавка у квітні,
Розколе тишу тріолет.
Нове замінить на новітнє,
Неначе блискавка у квітні.

Коли бажання заповітні
Прикрасить римами поет,
Неначе блискавка у квітні,

Ілахім Поет
2024.05.21 00:02
Ні, «любов» - заслабке те слівце, як на мене.
Я тобою живу, а не просто люблю.
Чоловік – то чисельник, а жінка – знаменник
Апріорі ніколи не рівний нулю.

Та обов’язок цей - хоч чогось бути вартим -
Із тобою приємність, але не тягар.
Жили рвуть,

Володимир Каразуб
2024.05.20 20:34
Прозорий метелик засинає на осонні її плеча
І годинник стрекоче мов бабка між стрілками очерету,
І вітер в кімнату завіявшись не втече,
Торкнеться стегна, мов підкреслить свою безпредметність.
Наче все, що було тільки слів невагомість пливка,
Наче д

Володимир Каразуб
2024.05.20 20:34
Прозорий метелик засинає на осонні її плеча
І годинник стрекоче мов бабка між стрілками очерету,
І вітер в кімнату завіявшись не втече,
Торкнеться стегна, мов підкреслить свою безпредметність.
Наче все, що було тільки слів невагомість пливка,
Наче д

Іван Потьомкін
2024.05.20 19:15
Підбитий у відльоті птах.
Як птах тужавіє в надії.
Розгін...Стрибок...
Ще... Ще... І ще...
...Дивак в літах, хіба ж не ти отак
І пінишся, і рвешся у чуттєвій вирві?
Розгін... Стрибок...
Ще... Ще... І ще...

Микола Соболь
2024.05.20 13:30
Вплетись у пам'ять чорною стрічкою.
Чи на землі нам щастя ще буде?
Січень ув очі жбурляє січкою,
але не милішим був і грудень.
Ми повизбируєм снігу перлини,
платтячко буде доні на свято,
час відрахує останні години,
їх лишається геть небагато.

Олександр Сушко
2024.05.20 12:53
В моєму лобі кублиться печаль,
Обарвлена у перегар поезій.
Сатира в гузно заганя меча,
Аж крапле кров із геть тупого леза.

А я ж чекав не вави, а "Ура!",
Щоб оплески мого вмивали писка!
Але Сушко - упир-сисун, мара,

Олена Балера
2024.05.20 12:46
Святині зруйновані житимуть в наших серцях,
Неторкано-чистими лишаться розум і віра.
Лиш праведний гнів не засліплює око борця,
Лиш ненависть щира несхибно приборкує звіра.

Настала хвилина, коли не вбачається гріх
У тім, щоб у Бога просити для воро

Галина Кучеренко
2024.05.20 11:46
Над соколом небо безкрає,
Під крилами - море Чорне,
Міць люту і непокорну
У погляді й ніч не сховає:

- Мій волею сповнений простір -
Безмежністю створений храм.
Свободою споєний вдосталь,

Юрій Гундарєв
2024.05.20 10:29
Лицедій

Всі свої шістнадцять збІрок
написав російською наче,
а після того зробив свій вирок:
мова ця - свинособача.

Автор: Юрко Дар
Останні надходження: 7 дн | 30 дн | ...
Останні   коментарі: сьогодні | 7 днів





 Нові автори (Публіцистика):

Анатолій Цибульський
2024.04.01

Іван Кушнір
2023.11.22

Олена Мос
2023.02.21

Саша Серга
2022.02.01

Анна Лисенко
2021.07.17

Валентина Інклюд
2021.01.08

Оранжевый Олег Олег
2020.03.12






• Українське словотворення

• Усі Словники

• Про віршування
• Латина (рус)
• Дослівник до Біблії (Євр.)
• Дослівник до Біблії (Гр.)
• Інші словники

Тлумачний словник Словопедія




Автори / Народна Творчість / Публіцистика

 Структура давньої весільної обрядовості
У народі створенню сім’ї завжди надавали надзвичайно великого значення. Створення сім’ї – це продовження роду людського. Відповідно до цього формувалась і весільна обрядовість – урочиста драма, яка супроводжувалась іграми, співами, музикою, танцями, набуваючи характеру народного свята.

Українська весільна обрядовість поділялась на три цикли: передвесільний, весілля, післявесільний. Кожен цикл складається з окремих обрядів.

Першим обрядом у передвесільному циклі було сватання. Посли від молодого йшли до батьків молодої укладати попередню угоду про шлюб. Сватання проводили на М’ясницькі свята та від Паски до Трійці. На Гуцульщині перед сватанням ходили на «обзорини» – огляд господарства молодих. Сватати (старостати) обирали дотепних, поважних мужчин, зазвичай, з числа родичів. З ними йшов парубок, батьки парубка (на Поділлі), брат або сестра (на Закарпатті).

Після успішного сватання через певний час відбувалися оглядини (умовини, домовини). Це було знайомство з господарством молодого.

За два тижні до весілля влаштовували заручини (на Волині їх називали запоїнами) – своєрідне скріплення договору про шлюб. На заручини до оселі молодої приходили батьки й родичі молодого, сідали до столу, а дівчину й хлопця виводили на посад. Після певного ряду церемоній дівчина і хлопець вважалися заручиними і вже не мали права відмовлятися від шлюбу.

Важливим обрядом передвесільного циклу вважалось випікання короваю (випікання долі). Коровай випікали заміжні жінки з хорошою «супружою» долею – коровайниці. Коровай печеться один раз в житті молодих.

Перед обрядом весілля влаштовували прощання нареченого та нареченої з парубочою та дівочою свободою. Цей обряд мав назву дівич-вечора (вечорини, підвесілок, дружбин, вінкоплетени).Такі вечори влаштовувалися окремо в оселях молодого і молодої. Це був обрядовий акт відокремлення наречених від несімейної групи молоді. Головними елементами дівич-вечора були: вбирання весільного деревця, розплетеня коси, одягання вінка, обмін подарунками та посад молодих, після якого молоді називалися «князем» і «княгинею». Вони збирали весільний поїзд та йшли просити рідню та сусідів на весілля.

Весільний поїзд складався з двох груп:1) група нареченого (старший боярин, бояри, світилки); 2) група нареченої (старша дружка, дружки, брати). Також був цілий ряд весільних чинів, які виконували певні обрядові функції ( приданки, свашки, посадженні –хрещені батьки).

Завершальним обрядом передвесільного циклу вважалося вінчання (в окремих регіонах України майже до початку ХХ ст.), але протягом ХІХ ст. вінчання поступово стає традиційним весільним обрядом. Тут, основна роль у благословінні молодих, їх зустрічі та проводах належала батькам наречених, вони виряджали молодих до церкви на вінчання.

Другий цикл весільної обрядовості починався із запросин, що включали урочисте вирядження дочки та сина у село у супровіді дружок і бояр. Також сюди входив викуп молодої.

Наступний найдраматичніший весільний обряд – розплітання коси та покривання голови молодої очіпком. Це символізувало перехід дівчини до заміжжя. За покриванням голови відбувався урочистий розподіл короваю, що означав приєднання всіх гостей до сімейних урочистостей. Потім збирали наречену в дім молодого і перевозили посад. У домі молодого відбувався урочистий посад молодих, який набував значення їх обрядового з’єднання.

Цикл весілля завершувався обрядом комори (шлюбної ночі): 1) приготування до шлюбної ночі; приготування шлюбного ложа; 2) «комора» – здійснення статевого акту; 3) демонстрація (не)збереженої цноти нареченої; 4) величання або осуд молодої і її батьків.

Останній післявесільний цикл охоплює ряд обрядів, що виконувалися протягом тижня. Ці обряди пов’язані з шануванням батьків з нагоди одруження сина, приєднання невістки до родини чоловіка . Це, свого роду, скріплення родинних стосунків двох сімей, що супроводжувалися пропоєм (останнім викупом молодої), мінами (наречені йшли до батьків молодої; тесть віддавав молодому те, що обіцяв – «мінив» тоді, коли укладали шлюбну угоду).

Закінчувалася весільна обрядовість повесільним ритуалом – колачини (розхідний борщ), що відбувався через місяць після весілля. Молодий купував колачі та напої, запрошував весільних батьків та гостей, щоб «запити» свою «господарність».

Приблизно в такій послідовності здійснювався весільний обряд наших предків. Але за нових соціально-економічних і культурних умов весільна обрядовість змінюється, хоча її основа залишається традиційною.

ШАНОВНА МОЛОДЬ, не будьте байдужими до звичаїв і традицій свого народу. Вдаримо натхненням по байдужості і відтворимо весільний обряд з родзинкою сучасності.

етномузиколог
Оксана КАЛИНА




      Можлива допомога "Майстерням"


Якщо ви знайшли помилку на цiй сторiнцi,
  видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Про оцінювання     Зв'язок із адміністрацією     Видати свою збірку, книгу

  Публікації з назвою одними великими буквами, а також поетичні публікації і((з з))бігами
не анонсуватимуться на головних сторінках ПМ (зі збігами, якщо вони таки не обов'язкові)




Про публікацію
Без фото
Дата публікації 2009-12-14 11:00:26
Переглядів сторінки твору 1565
* Творчий вибір автора: Любитель поезії
* Статус від Майстерень: R
* Народний рейтинг 0 / --  (4.509 / 5.5)
* Рейтинг "Майстерень" 0 / --  (4.517 / 5.67)
Оцінка твору автором -
* Коефіцієнт прозорості: 0.754
Потреба в критиці щиро конструктивній
Потреба в оцінюванні
Автор востаннє на сайті 2011.02.10 18:52
Автор у цю хвилину відсутній