Логін   Пароль
 
  Зареєструватися?  
  Забули пароль?  
Сергій Корнієнко (1960)




Поеми

  1. Мірило підсвідоме
    гротеск                     
                                                 О.Г.

    Людське мірило ангельську блакить,
    глибінь осінню, весняне роздолля,
    і вир життя, і вирій – кожну мить
    класифікує, препарує, долі
    обчислює, чіпляє ярлики:
    дощ – атмосферний осад, сонце – кванти…
    А мудрі коні вже не п’ють ріки
    набрівши на табличку з чорним бантом
    на жовтому…Та все це півбіди.
    Людське мірило перетнуло міру
    безцеремонним чоботом – туди,
    куди неможна у взутті й без віри.
    У білий храм Психеї …

                                         Доктор Фройд,
    з моднячим чемоданчиком веселим,
    від буржуа і плебсу, хвойд і пройд –
    наніс візит до вічної оселі…
    Мовляв:
                             «Ну як ся маєте, сама,
    в своїй terra incognita психічній?
    Від Вас, мадам, півсвіту без ума.
    Я – Фройд, а це мій ум, аналітичний.
    Рекомендую. Тут його труди –
    злетів над головою чемоданчик.
    Я Ваш, мадам, ведіть в свої сади,
    але попереджаю, я – не дачник.
    Я трудоголік, труд і тільки труд!
    Без релаксацій, то – для пацієнтів.
    Не білоручка я, я знаю бруд…
    Отож вперед! Без зайвих сантиментів».

    Тривожна тиша охопила світ.
    «Тривожна тиша» – записав психолог…
    Аж де не взявсь метелик дивоцвіт,
    затанцював перед очима колом,
    і далі – навхрест, поманив, повів,
    та й зник, як не бувало, перед входом,
    що у стіні підвалини чорнів,
    якоїсь циклопічної природи…
    Метелик, круг і хрест… Його – ведуть!..
    Коли б не атеїзм, подумав лікар,
    повірив би – сам Ієгова тут.
    А він – Мойсей Європи? Аналітик
    душі людської… Ні, він – Ганнібал!
    Однак мета – спасіння, не погибель.
    Не Рим, а мир… Його предмет – ганьба,
    психічне рабство, внутрішній Єгипет...
    Нехай просвітить душу інтелект:
    аналіз, дослід, висновок і метод!
    І Фройд ввійшов у сутінки, але
    його вела ідея як комета.
    Високий день, залитий сонцем світ
    святий і грішний, велелюддя повний –
    все обривав у невідомість вхід.
    Останнім чувсь далекий спів церковний…

    Один знаходить істини сліди,
    і далі переслідує біглянку…
    А інший слід натрапить і… сидить:
    «Ось, істина сама, рече, погляньте».
    І дивляться. На початках – знавці,
    бо ж істина лишила той відбиток.
    А згодом вже тлумачать ті і ці…
    і всім загалом слід беруть у вжиток.
    А там у світ іде новий шукач,
    інакший бачить слід її деінде.
    І – еврика! Sehr gut і very much!
    До Н о б е л я! Бо все до цього – бідне.
    Благословенна путь, коли кінець
    блаженний споглядає свій початок.
    І на чолі в нас грає промінець –
    слід істини, останній відпечаток:
    я вся – в тобі, завжди…

                                                 А доктор Фройд
    скоріш попав у затхлі катакомби,
    аніж в сади блаженних. Дивний грот
    не був пустим, кишів життям фантомним.
    Тут комплекси блукали між стовпів,
    страхи шугали світські і печерні,
    і не різнились вади ві-ай-пі
    нічим суттєвим від пороків черні.
    Літали спори неминучих війн,
    за ними роєм невідступним – біди.
    Хлоп’ям безусим гоголівський Вій
    постав би перед мороком Лібідо.
    І сни… і сни… Сінематограф снів
    ішов крізь нього нескінченним цугом.
    І кожен – пацієнтом навіснів
    свою оповідаючи недугу.
    Усіх приймала лікаря душа,
    даруйте, вільна наукова думка.
    Оракули дістали одкоша,
    гадалки й відьми зареклися кумкать,
    коли відкрилось – більшість сновидінь,
    хоч як гадай, зациклена на сексі.
    Скінчилась ніч Європи – новий день!
    Просвіти вік, і все в такому сенсі…
    Автобус, білка, виноград, гроза,
    диван і євнух, жаба і знамено…
    Морфеєві задачки розв’язав
    універсальний фройдівський знаменник!
    Дилема: сни для атеїста тлінь,
    а для теїста боже провидіння, –
    вирішувалась просто – сон це тінь
    людського сексуального хотіння.
    Символікою мерехтіли сни:
    ікона, камінь, ластівка…шарманщик…
    А поза кадром – секс і іже з ним.
    Комусь наснився жвавий чемоданчик.
    …Десь там, знадвору сходились борці,
    «трикутники» провокували драми,
    і ніби тури з хати йшли отці
    одвірки обриваючи і рами…

    А Фройд писав: «Як свідчить метод мій,
    природа міфів – вигадок дотепних –
    не в божествах, у комплексній тюрмі,
    в оцьому підсвідомому вертепі.
    Сам Бог-Отець всевишній, осяйний –
    звичайна сублімація лібідо,
    з часів, як прародителя сини
    гуртом забили, з’їли за обідом.
    І виставивши за земний поріг,
    у вічну славу, поза час і простір,
    молитися, спокутувати гріх
    старанно заходились: «Pater noster!»
    І висновок в підмур’я стін нових
    кладе психоаналізу фундатор:
    «Не в розах кущ релігій світових,
    а у неврозах»
                                         крапка, підпис, дата.
    І геть пішов, нагору, до людей.
    Фантоми верещали недобиті:
    «Тепер капець нам від його ідей!»
    А з-під склепіння либилось Лібідо…

    А доктор вже вітав грядущі дні,
    в людині сублімовану природу,
    коли лампад загасяться вогні,
    й вогні просвітні стануть у пригоді.
    Коли боги і демони підряд
    зійдуть мов сон з душі інтелігента,
    а смертний гріх, і рай людей-ягнят
    зостануться у статусі легенди.
    Лише тоді розкутий інтелект
    задихає життям на повні груди.
    І внесок Фройда серед інших лепт
    трудитися на благо людства буде.
    Він поспішав, психолог-ескулап
    до хворого свого, бо хворий – людство,
    психозами увігнане в колапс,
    неврозами доведене до лютості.
    Побіля гроту скромний побут свій
    облаштував невролог-обсерватор,
    аби причинно-наслідковий змій
    без нагляду не швендяв з хати в хату.
    Він по ідеї ніби по вершки,
    чи там, по вина, в підсвідомий погріб
    навідувався часто, і книжки
    виходили міцні, п’янкі і добрі.
    Труди і будні, ще один трактат,
    брудні і непробудні сни і душі.
    Уже й свої неврози пруть як тать,
    не віджартуєшся в шарковім душі…
    Які там жарти, жертвою і сам
    смиренно влігся на олтар науки.
    Романтикам – міфічні небеса,
    а практикам – земні труди і муки.

    …А в небеса, від сірої землі,
    від цоколя замшілого підвалу,
    летіли білі стіни і в імлі
    небес безкраїх танули і звали…
    Поміж колон порталу вхід сіяв,
    а ті колони – «Так» і «Ні» – сторожа.
    І той вертався на круги своя,
    хто скинув протилежності ворожі.
    У перспективах анфілади світ,
    звичайний світ – казково невідомим
    являвся тим, хто зверг вериги літ
    і злидні звичок виставив із дому.
    Обабіч переходів, тут і там,
    струміли розмаїті водограї:
    «Смак Вічності», «Свободи Повнота»,
    «Самотність Бога», «Суб’єктивність Раю»…
    І тамувалась спрага із ключів,
    знання і віра водами вінчались.
    І просторінь небесних орачів
    хороброму являла всі начала:
    зерно і колос – мікро-макрокосм –
    перед Єдиним сіялися, спіли.
    Кузьма з Дем’яном* від первісних рос
    часів зміюку плугом оповили.
    Світобудову через полюси
    пронизувала Якова драбина,
    від атома до вічного «Єси»,
    від пуголовка до Христа-рибини.
    А сходами не припинявся рух.
    Боги в одежах кутюр’є етнічних
    угору йшли в єдиний, спільний круг,
    як діти після гри до ліжок звичних…
    Подвижники, герої, мудреці,
    варяги духу, схимники, буддисти,
    трансцендентальні роботяги ці,
    в самій нірвані не бажали сісти.
    А смертні озирались навкруги,
    надземним дивувались виднокраям –
    на кожнім східці нові береги,
    інакший плин життя у кожнім раї.
    І сни… і сни… У сутінки земні,
    в оселі, у обійми душ відверті,
    листами від померлої рідні
    злітали сни: «Не плачте, ми безсмертні…»

    …На ранок – Лондон. Дивний пацієнт,
    котрому снились сонячні й прозорі
    ширяння над планетою. Вінцент
    наснився незамужній – «ніч…і зорі…»**
    І доктор Фройд, уже на схилі літ,
    летально хворий, певною рукою,
    діагноз пише в сторону Ліліт***,
    в атеїстичному передпокої…

    А потім – вмер. Як всі безсмертні люди.
    В минуле передав трактатів стос.

    Зареготав на всю нірвану Будда,
    на всю будову заридав Христос.


    * Кузьма (Κοσμάς) від κοσμος (космос, всесвіт) та Дем’ян (Δαμιανός) від δαμος, δημος (народ) – безсеребреники цілителі, по смерті святі і народні герої, ковалі – уособлення Космо-Народної (космодем’янської) сили, символ єднання земної людини з її космічною сутністю, перемоги над часом.
    ** Можливо, Ван Гог, «Зоряна ніч»…
    *** «в сторону Ліліт» – в астрології апогей Місяця, невидима сторона супутника. В Біблії, апокрифах, міфології нічна демонічна сутність. Пов’язується із лібідо Фройда, як витісненні у підсвідоме моральною стороною природні бажання, в тому числі, сексуальні.

    Січень 2010



    Коментарі (2)
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  2. Трійця РУБЛЬОВ
    ікона ВСТУП

    Кіт Тимофій, кіт Хвостик і хазяїн*
    одного разу ще й таке прорік:

    «Шумлять довкола «Трійці», а не знають
    моєї думки… Певно, сьомий вік…
    Погляньмо на предмет більш об’єктивно,
    як не дивились (не було мене),
    і виявиться: не на стільки дивна
    картина, як канон про неї гне.
    Що ж бачимо? Пропорцій у фігурах
    не витримав відомий богомаз.
    Обличчя й руки – схема, не натура.
    Чи крила прорисовані? – якраз!
    Та й одіж вся без проблиску таланту…
    Отож, коли це з кращого у нас,
    у руському живописі, галантно
    скажу – закрити «Третьяковку» час.
    Де тут прекрасне, в чому суть пошани?
    Яка тут мисль? І чим хотів Андрій
    нас захопити після Феофана?
    Хоч мав, як учень, слід вписати свій.
    Та зазирнімо в італійські школи.
    Що там живописалось в ті часи?
    О, там мистецтво у соку, не кволе!
    Там Джотто, Масоліно... Не ази,
    шановні форумчани – Кватроченто!
    На його тлі «Трилика» – блідна? Ні!.
    А перед Рафаелем, б’ю дощенту,
    вона – зовсім подібна до мазні».

    До честі Котофія він прилюдно,
    либонь аж тричі, висловив момент:
    це лиш для нього – думка абсолютна,
    і відгукнутись може опонент…
    Хай доведе зворотне, і можливо,
    Тимко хазяїн, два коти-хвости,
    йому повірить (от де буде диво!)
    А я й погодивсь, Господи прости…
    А все тому, що вже років із …надцять
    я Нею надихаюсь, дивом з див…
    Та ось питання: як без профанацій,
    запхати в слово «ангельський мотив»?

    Тож вслід за Тимофієм йду до суду.
    Не істину глаголю, лиш думки...
    Бог любить трійцю – Він Суддею буде.
    І, може, трохи люди, і роки…


    ікона ПУТЬ

    Авраамові гості, роботи великого Грека,
    І дрібніших майстрів – засиділись за ситим столом.
    Бо ж радіє хазяїн вино підливаючи з глека,
    І хазяйка – то єсть, то нема – звісно, клопіт кругом…

    Із роками сюжет обростає деталями. Тихон**
    До ножів і ложки додає. Як же гостям без них
    За столом у віках. Тут слуга баранця ріже тихо,
    Місить Сара хлібець за хлібцем, від весни до весни…

    А підмайстер, таки, Феофана, тоді вже старого,
    Не пішов по науку, у школі – руки не відтяв…
    А як Іларіон чи Смолятич, раби – строго Бога,
    Склав молитву глибоку, Йому руку й пам’ять віддав.

    І Господь освятив, щоб явитися Спасом у Силах.
    А потому – у Трійці, роботи своєї руки…
    І Рубльов не поставив на стіл ні хлібів ні м’ясива,
    Тільки чашу одну, тільки чашу – на вічні віки…


    ікона ТЛО

    м а й с т е р
    А ти, забудьку, нестаранний учню,
    який із тебе, в бога, богомаз,
    коли негожий оповісти учту
    Трьох Странників.
    Ану кажи ще раз.
    Ну ж, говори: про Господа в трьох Ликах,
    про дуба, Авраама, про намет…
    І чим вгощались Странники Великі…
    Не чую…
    Хто сказав заклало?


    у ч е н ь
    Мед!


    м а й с т е р
    Ну от, ізнов ті ж самі харамани.
    Йому про агнця – він же про своє…
    А що ти бачив ззаду, за Мужами,
    на тій іконі, що у церкві є?
    Відповідай.
    За Мужем – скорбним?..
    Ске-е-е-ля!
    А за середнім?
    Древо, невіглас!
    О шуйцю що?
    Врата у місто велі.
    І все це у малярстві зве-ться?


    у ч е н ь
    Час!



    ікона МИСЛЬ

    А мислилось як дихалось…Витала
    Над келією схимника сяйна,
    І далі повела його літами,
    Розкрилила і вчила – мисль одна.
    Вона, явившись з молитов натхненних,
    Днесь накривала мужу царський стіл:
    Сіль істини, любові хліб, огненне
    Вино з весілля в Кані, що в кІНЦІ…
    А  і с т и н а  проста була – людина,
    Зерно в якому зачаївся бог;
    Л ю б о в  – звіщати людям долю дивну;
    Вино – блаженна  в і р а  в цих, обох.

    Коли писали церкву з Феофаном***,
    Той дав урок з високих риштувань:
    Як примирити «Трійцю» з аркбутаном –
    В ламких площинах суть розташувать:
    – Замало, дітки, промислом художнім
    Сягати аркбутанів, куполів…
    Господь над світом – ангелу тотожній
    Центральному – сам вибере з полів!
    Очолить простір, плани, і деталі
    Проявить, обіграє кольори…
    А втілити – вже нас наснажить далі
    Свій божий задум спущений згори.
    Обабіч нього, нижче, аж до Сари
    Займе належне місце всякий чин.
    І споглядач узріє – світозарий
    Отець і грізний судія – Один.
    І божий страх нагне йому коліна,
    Молитва вийде щирою в раба.
    І фреска буде вчити покоління,
    Аж поки голос вознесе труба…

    Так говорив зрусілий візантієць –
    Голосниками множилась луна,
    Неначе в храмі божий глас задіяв.
    Артіль мовчала, вчилася вона…
    Майстри, підмайстри, новачки, цікаві –
    Хватали кожне слово на льоту.
    Мовчав Андрій, але його уява
    Все пропускала через мисль – оту.
    Котилась храмом громохка промова
    А мисль питала тихо, як любов:
    Про істину, про віру – кожне слово.
    Вивчав ази живопису Рубльов…



    ікона СУТЬ

    м о л и т в а

    Милосердя, лише милосердя,
    Не мені, бо у мене вже є…
    Милосердя хай стане осердям
    Всім укупі – во ім’я Твоє.
    А мені тільки оне явити –
    Як бажає воно, а не я…
    Щоб усі Твої спрагнені діти,
    Від Яфета до хананеян
    Пригубивши зраділи душею,
    І утішились як Авраам –
    Дай триликістю, Отче, твоєю
    Не учити – зціляти від ран.
    І притичину ветхозавітну
    Як віконце для скрушних сердець
    Написати… Хай вічність розквітне
    Там де час – свій пізнає кінець…
    Дай не страхом, а тихим прозрінням
    Осінити Твого шукача,
    Хай відчує він прісно, і нині
    Руки Батька на скорбних плечах…

    м о в и т ь  і к о н а

    сюди із двадцять першого століття
    душа іде печальна і німа
    іде одна надії вже нема
    стрічаймо –  н а ш а  вікові лахміття
    не криють наготи а вітрюган
    з безодні ними грається хлопчисько
    і ніч не зводить аргуса очиська
    вітаймо –  д у ж а  в сяєві із ран
    іде то слід а то немає сліду
    а той що був зникає на очах
    бо кається за каїна весь час
    зціляймо –  в і р н а  кличте до обіду
    не сполохнімо браття ані чим
    найпаче саном ангельським великим
    бо ж ми її служителі триликі
    явімо ясність всіх її причин
    хай бачить трьох у ангелах людей
    а крила – умебльовують кімнату
    учитиметься в небеса пірнати
    свої розгорне лівінгстон спудей
    найперше ти усіх часів початок
    чий профіль скеля прийняла навік
    в тобі ще діти – жінка й чоловік
    і ти при яслах немовлят на чатах
    а далі я завжди сучасна мить
    мій обрис древо гне вічнозелене
    земних племен його гілля шалене
    на різних мовах листям гомонить
    і ти кінець щасливий всіх доріг
    чий силует в обітованій брамі
    згадай початок свій і разом з нами
    до чаші єдності додай – утіх
    вона її заслужена стократ
    з усіх життів бджола вже луки пасла
    наповнену ущерть медовим спасом
    хай спрагла п’є вона вже тут стоп кадр


    * Кот Тёма, кот Хвостик и хозяин
    К вопросу о "Троице" Рублева
    tyoma-cat.livejournal.com/52982.html - 134k
    ** Тихон Філатьєв, Трійця. Успенський собор Московського Кремля.
    *** Благовіщенський собор Московського Кремля



    Прокоментувати
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  3. ПОВЗ БЕРЕГИ НЕНАРОЖДЕННИХ
    українська містерія у двох частинах

    дійові особи

    БЕЗВІЧНИЙ
    СИРЕНИ
    ПЕСИГОЛОВЦІ

    частина перша

    Дніпро в сучасному урбаністичному інтер’єрі. По Дніпру тихим ходом пливе білий пароплав з височенною трубою – без диму. Інколи здається, що він іде за течією, інколи – проти неї. На палубі у білосніжному сюртуку – Безвічний. Крізь пароплав привидом проходить річфлот двадцять першого століття: моторки, глісери, катери, теплоходи, яхти, катамарани, плавці.

    БЕЗВІЧНИЙ

    Казав мені старий Сковорода,
    Вже й не згадаю, чи письмом, чи в вічі:
    «Один зі сходу щастя вигляда,
    А той на захід молиться і кличе
    Якогось дива; хтось північний край
    Собі намітив і гребе до нього, –
    Аж гульк, назустріч, у південний рай,
    З варяг у греки, суне хтось – до Бога!»
    Так розіп’яли щастя на хресті….
    Нема Голгофі ні кінця, ні краю.
    І Україна, – Господи, прости,
    Її, прости, – з Голгофи не злізає.
    Чи вже облюбувала навіки –
    На смерть перелякавшись воскресіння?
    І все несуть, несуть, несуть вінки
    Ненарожденні до мого каміння.
    Та й більш нічого… Гірше небуття
    Мені та слава! Всі мої надії,
    І думи щирі, все моє життя –
    В меморіалі, не в житті, не в дії.
    «Недвиги серцем» як моя кума,
    Та, що проспала «світ животворящий».
    Я – світ любив, а не музей… Тюрма
    Той світ, де все кебетне і мудряще.
    Поділений: на «так» і на «не так»,
    «Моє» й «твоє», пружини й коліщатка.
    Мовнашматкипорубанийкозак –
    Єдиний світ, давно колись, спочатку…
    Або ж в дитинстві голому, коли
    Словесна ряска душу ще не вкрила,
    Поки її, царівну, не ввели
    У храм наук, покласти жертву – крила.

    Ось тут, під Переяславом, найшло
    На мене щастя, зразу після «муштри»,
    Як з братом Козачковським у село,
    В Козинці, до Дніпра ми червнем рушили.
    Рясніли луки квітами, життя
    Вступило в серце – виступили сльози.
    Дніпро сміявся сонцем як дитя,
    І соловейко тьохкав в верболозі.
    А з того боку – кручі і блакить,
    Така ясна, що гріх торкатись пензлем,
    Чи куцим віршем, і блаженна мить
    Світ затопила і душа воскресла.
    А потім ніч, зірок безвічний лет
    Замерехтів над нами – в Божій Церкві!
    І я прозрів: «щасливий той поет,
    Кому «громадянин» не крає серце».
    Врочисті ми верталися в село,
    Посеред щастя, при ясній дорозі.
    І довго ще воно в мені жило,
    І ті Козинці, що спочили в Бозі.

    Село тепер те глибоко в воді,
    Ніхто не оре там, снопа не в’яже.
    Та скільки їх повздовж Дніпра в біді
    Людського глуму, хто про те розкаже?
    Мій Козачковський, звісно, ескулап,
    Назвав би ту біду – тромбофлебітом
    Славути-Батька, що попав до лап,
    У пазурі своїм ученим дітям.
    Чи ж з того народилося добро?
    Гай-гай, сізіфів труд, одні нещастя!
    Та ще й Чорнобиль вилився в Дніпро,
    І стала полином – вода причастя.
    Та вже й, лукаві! Силу одняли,
    Пречисте лоно – калом осквернили,
    І на весь світ пишаються, орли!
    Дніпро загине – все піде в могилу:
    І ваші гімни, вибачте, з душком,
    І ви самі, як німець під Букрином
    Укриєтесь білесеньким сніжком,
    Коли замовкне серце України.

    Чи то сам Бог ті імена давав,
    Або котрийсь з апостолів Святого:
    Чорнобиль, Прип’ять?.. Наче наставляв
    На хресну путь свою Вкраїну строго,
    Бо – возлюбив… А люди? Той – на схід,
    А той – на захід: римляни-моголи!
    Ось так, ви, вшанували заповіт:
    «У своїй хаті – правда, сила й воля».

    У дуба сила й воля є своя,
    А у верби – своя, і в тому правда,
    Що робить їх відмінними, а я
    На Байрона не схожий, брат від брата
    Різниться, а від німчика – француз…
    І тільки українець, Боже правий! –
    В болоті чужоземних «правд» загруз,
    Козацькій силі й волі шоу справив.
    А з мене «європейця» сотворив,
    Мовляв:
    «І наші – ваших вже достойні.
    Впустіть, до євроатлантичних див,
    Щоб походить у Бостоні в бостоні.
    То в нас лише традиції свої,
    А душі – з європейської пробірки!
    Прийміть і нас до ситої сім’ї,
    Хоча б у крайню хату, на задвірки…
    Вже в нашому саду – Мазох, де Сад…
    А маніяки, вам такі й не снились!
    Содомський гріх розквіт – пильнуйте зад…
    І церква осучаснилась, змирилась.
    А вже дівчата в нас – на всі світи!
    Та ви ж їх, теє… не дасте збрехати…
    Свати ми з вами, як тут не крути!
    Ще б наших парубків – у ваше НАТО.
    То ж наїжджайте, сіяти ріпак,
    Рослина в нас – своя, а поля, поля!..
    Бо, як казав у нас один кріпак:
    «У нашій хаті – ваша правда, й воля».

    Воістину кріпак, бо з «Кобзаря»
    Не вигналась висока як тополя
    На Україні воля, і зоря
    Святої правди не зійшла над полем,
    І сила не заврунилась нова,
    Не оновилась хата, де б господар
    Не позичав ні мислі, ні слова,
    А з Богом радився б, з лукавим – спорив.
    В своїй душі нерукотворний Храм
    Для України вимолив би з неба,
    І вів народ без персональних драм:
    У правді, силі, волі – так, як треба!
    На трьох китах отих бо й світ стоїть,
    І всякий чоловік або країна.
    Тож славою моєю затулить
    Ганьби лакиз не зможе Україна.
    Вона мені байдужа, слава та,
    Як вам – праотчий дух мого народу,
    Який тепер обсіла марнота
    Стандартів, бачте, що звели Природу,
    І Божий світ, і щирі почуття
    На край безодні. Вже штовхають в яму –
    Стандарти й комфортабельне життя –
    Планету всю, з панами й холуями.

    Європеоїди, не темні племена,
    А просвіщенні, висококультурні,
    І чашу християнську аж до дна
    Готові пить… за інтереси шкурні.
    Не в тому щастя, і не в тім життя.
    Сковороду – питайте…


    У роздуми-вголос Безвічного починає вторгатись якесь далеке багатоголосся. Часом воно звучить какофонічно, часом злагоджено, але завжди недобре, бо нав’язливо і нещиро. Пароплав підходить до Каневу.

    (відчутно розгублено)

    Ось і слава!
    А де подітись… вічне каяття…
    Від слави не сховаєшся під лаву,
    Коли душа вже тіло, далі – дух…
    Душа одна за все відповідає.
    А костяна комора – прах і пух.
    Там, на горі, й моя відпочиває
    Під каменем,


    Голоси виростають, поширюються, вже чути окремі слова.

    та слава, не з таких,
    моя – аж надто!.. Заздрю Одисею.
    Коли повз береги сирен бридких
    Він пропливав з ватагою своєю,
    То, щоб почути той оманний спів
    На честь свою, і смерті не зазнати,
    Себе до щогли прив’язать звелів,
    Команді ж – вуха воском затоптати.
    І так пройшов підступні береги
    Засіяні геройськими кістками…
    А як, мені, пройти свої круги,
    До чого прив’язати мотузками
    Безмежну душу? Де те вухо взять,
    Що б заліпити рейвах фарисеїв,
    Пустопорожній свист? Та й те, сказать,
    Не манить він мене як Одисея…



    У полі зору Безвічного з’являються сирени. Ними уставлений правий берег і прибережна смуга води від Канева до Чернечої гори. Це – створіння, як і в Гомера, до поясу, так, ніби люди з м’якими жіночими рисами обличчя, а від поясу і нижче, ніби птахи. Правда, останнім часом почали зустрічатися й дещо відмінні від сирен Одисея. У цих – за спиною лише по одному крилу, правому чи лівому. Тому вони не літають, а лише співають. Помітно, що й гуртуються вони за ознакою «правокрилля» чи «лівокрилля». В піснях сирен вчуваються інколи знайомі мелодії.


    Вже півтораста літ одне і теж.
    Ось зараз заведуть: «Реве та стогне»,
    А потім: «Ще не вмерла» – сум без меж,
    Бо з нинішніми як не вмре, то здохне.
    Ці, однокрилі, конче розіпнуть:
    З цвяхами – ліві, праві – з молотками,
    І замість пива – праведну доп’ють,
    І покладуть у домовину – Маму.



    СИРЕНИ
    (обох видів, ніби апелюючи до пам’ятника на горі як до арбітра)


    Правокрилі

    Батьку, наш! Навіки слава! Слава!
    Подивись на нас з височини!
    Україна вільна вже держава,
    Ми – амбітні всі її сини!

    Справдилось твоє святе пророцтво,
    З нами Бог, бо з нами – Вашингтон!
    Наше чоловіцтво і жіноцтво
    Витворило «праведний закон»!


    Лівокрилі

    Не верь им! Продажным словам их не верь!
    Поэт наш двомовный, славянский.
    Назад Украине распахнута дверь
    В коммуно-монархо-цыганский,

    К путевым медведям, без них мы ничто.
    Мы зУБРом все беды осилим,
    И мы, правокрылых «замочим» мечтой:
    Родной, Белый Дом наш – Россия!



    Серед зборища правокрилих сирен гордовито походжає його почесний голова. Часом він зупиняється здіймає єдине праве крило до пам’ятника на Чернечій горі і співаючи ніби звітує перед ним.

    Голова

    Кобзарю, мій! Поете, мій, найвищий!
    Мені Майдан двоногих дав мандат.
    Я обіцявся посадити… вишню,
    І посадив, а буде цілий сад,
    я дав наказ, тобі до ювілею.
    Хрущів не обіцяю – вибачай.
    Глобальне потепління йде землею,
    Тут ми безсильні з Джорджем. Не печаль!
    Зате американські, колорадські
    На Україні прижились жуки.
    Вони тепер живуть з нами по-братськи,
    Простивши нам комуну і штики
    За наш козацько-ліберальний устрій.
    В нас гетьманів одних тепер – туман,
    В нас «українці року» – Сєва Шустрий,
    І лібералка Тіна, Інкерман.



    Між тим пісенна ворожнеча провокрилих проти лівокрилих – розпаляється.


    Правокрилі
    (в ритмі гопака)

    Рідна мова – з твого слова –
    Чисте джерело.
    Всі ми «пані» і «панове»
    Москалям на зло…

    Всі ми «пані» і «панове»,
    Діти – «паничі».
    Незалежні й гонорові.
    Так, як ти учив.



    Лівокрилі
    (в ритмі балалаєчної частушки)

    Тарас Григорьевич – все ложь!
    Паны, «из грязи в князи» – сплошь.
    Но только «господин трубы»
    Прикрутит вентиль – вновь рабы.

    А также сэры и мсье
    Панов в упор не видят, все.
    Кругом – табу, на всем – печать:
    Панов, в Европу не пуща-а-а-а-ть!


    Гурти кидаються один на одного в бійку зі словами:

    Правокрилі

    Раби, підніжки, грязь Москви!



    Лівокрилі

    Варшавське сміття – ваші пани!



    БЕЗВІЧНИЙ

    Ясновельможнії гетьмани…
    Козаки:
    Шевченко – гетьман і Мазепа – радник.
    Але чому навчили вас віки?
    Якщо прибрать клейноди і паради,
    І словеса про волю, про народ –
    Що лишиться народові на спомин,
    Крім пригорщі державних нагород,
    І від «народолюбія» – оскоми?
    Життя трагікомічне без прикрас…
    Велику драму славного козацтва
    У другім акті одягли у фарс,
    У церемоніал – вільготне братство.

    Робили й запорожці помилки,
    Траплявся й гріх, що зрадою зоветься…
    Але чому шапки зняли віки,
    І перед Бога славні «оселедці»
    За Україну пущені просить?
    Не знаєте? А я і сам те бачив,
    Той вам скажу, лиш тишу сотворіть,
    Бо з боку вашого – стіна неначе,
    Змурована із ваших: «я!», «моє!»…
    Хоч би віконце, там, яка продуха –
    Стіни безплотне слово не проб’є,
    І б’є крильми любов в той мур бездухий.
    Віками б’є в «берлінську» ту стіну,
    Що встала між землею й небесами.
    І не такі як я ведуть війну:
    Споряджені самим Творцем списами
    Сяйними ніби істина сама,
    Безсмертні вої вічної Любові
    Крушать оту стіну, та все дарма:
    Ворушаться сліпці в земному рові,
    Землею марять, землю продають,
    Купують землю, живляться землею,
    За землю убивають і плюють
    В земну святу криницю, бо вже з неї
    Без фільтру не напитись, от біда!
    Та поки диво-фільтри ті творились,
    Таки з землі, природа і вода
    Творіннями геть-чисто отруїлись.
    І вже тепер, якщо ти – казнокрад,
    Ділок завзятий, покруч яничарський –
    Фільтруй життя, і пий. Сам чорт не брат,
    Коли у тебе гаманець швейцарський!
    Екологічний хрумай огірок,
    А не модифіковане абищо,
    Народжуй здоровісіньких діток,
    І пхай до влади чад своїх, ще вище.
    Але якщо ти смирний гречкосій,
    Або живеш в апостольськім завіті…
    Їй-богу, дід Іван, сердечний мій,
    Кирилівський кріпак, в колишнім світі
    Екологічно чисто, наче пан,
    Пив із джерел, і харчувався, й дихав…


    Безвічний раптом спинив гіркий потік своїх земних і вселенських дум, і пильно став вдивлятись крізь шарварок сирен, що співав хорами і подинці, декламував пафосні поезії, чубився між собою. Звідти, із тієї, здавалось би, безпросвітної мли, ніби затріпотів блідий промінчик так, наче крізь морський туман, непевно ще, пробивається світло далекого маяка.

    Невже слухач, чи то – самообман?
    Але чому так раптом стало тихо?
    Нехай там що, а можна говорить
    Уже не до стіни, а до людини,
    То може хоч з півслова долетить
    З святої – до земної України…




    Коментарі (1)
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  4. БРАТ МАЙДАН
    у чім народне щастя – краще бачить
    він сам, спираючись на сенс буття

    Ф.Шиллер

                ПРОЛОГ

    Майдан не місце для «локшини»,
    тут віче праведне гуло!
    Тут з усієї України
    стояло місто і село…

    Тут я зустрів по духу брата.
    Спитав ім'я, почув - МАЙДАН!
    Ми вдвох і «разом нас багато!»
    І я багатства не віддам!

    Воно в мені, моє багатство:
    свята свобода і любов
    від помаранчевого братства,
    від сонячних його основ.

    Ми підняли високу планку,
    під нею вже – аерофлот!
    І вірили, десь, на світанку
    сягнем омріяних висот.

    Ми говорили про нестатки,
    та більш охоче про мету:
    якою Україні стати,
    коли візьмемо висоту.

    Ми розійшлись, та все ж незримо
    ми тут, на площі, як один
    присутні духом України,
    ні днів не лічим, ні годин…

    …Не на догоду кон'юнктурі –
    без мене доста мастаків,
    пишу й не те, щоб від обурень,
    причини є, сякі-такі…



    1

    – До небес дістану
    тільки підсадіть!
    Жити краще стане –
    лиш за мною йдіть!
    Хто із ловеласів
    на найвищий пост
    не кидав у маси
    цей обридлий тост.
    Злодій і вельможа –
    всяк пускає пару.
    Бог не допоможе –
    з чортом пропіарить!
    Баксики на бочку! –
    “штуку” не одну
    за піар-сорочку.
    На душу брудну.
    Ріжки сяють німбом
    (не фуфло товар!) –
    кандидує, ніби
    новий самовар:
    – Нашороште вуха,
    слухайте мене!
    (Буде вам розруха,
    тюрма не мине…)
    – Людоньки хороші,
    дайте тільки строк
    будуть вам і гроші,
    буде і свисток!..
    Звісно, щодо строку,
    згідні всі, проте
    маємо мороку,
    що свистун плете.
    А плете майстерно,
    в'яже-вишива,
    так піарить, стерво,
    кругом голова!
    Про нову країну
    за його часу,
    і…лиша руїну,
    і тупу косу…
    Знана косовиця
    всі тринадцять літ:
    Кривда-удовиця
    з вулиці Сиріт.
    Безгрошів’я, голод,
    СНІД і наркота.
    Гірше від монголів
    землячків Орда!
    Без війни відкрита
    брама на той світ.
    Мільйони убито
    за тринадцять літ.
    «Шестисоті» мерси,
    тоноване скло…
    Жити чи померти?
    Гамлет чи Мурло?
    Петросян, Сердючка,
    кишенькові ЗМІ –
    ваші «штучки-дрючки»,
    лантухи з грішми.
    Роза Одіоза
    із пап'є-маше,
    допекла заноза –
    пекла аташе!
    Кризові реформи
    міста і села –
    суто для прокорму
    рідного кубла.
    Ружа королева –
    жований папір,
    шпичаки сталеві –
    всі за щастя й мир!
    Дух масонський прілий,
    сайт – інферно.com*.
    Лесею прикрили,
    Іваном Франком.
    Битви демагогій
    під склепінням ВРУ.
    Гога і Магога
    проплатили гру!
    Продаються квотоньки,
    совість, реноме…
    Пан Іскаріотенко
    торг не промине.
    Чемодан зелених –
    кнопочку нажать.
    Тут як тут, мерзенний,
    а за ним вже – рать!

    2

    Глум і бруд, і рани…
    Чаша гніву – вщерть!
    Вчора, ще зарано,
    завтра – буде смерть.
    Год-і-і-і – простогнало
    місто і село –
    лить за шкіру сало!
    Гамлет! Геть Мурло!
    І одразу маси,
    товпища, юрба
    чистим божим гласом
    ізреклись раба!
    І упало слово
    на знамено: “Так!”.
    Усмішка-підкова
    Сонця – на вуста!
    Диво незбагнене,
    вища з нагород,
    Україно-Нене,
    в тебе є Народ!
    А народна влада,
    щоб тобі служить,
    А здобута правда,
    щоб по правді жить.
    Простір для дерзання,
    творчості, ідей.
    Час самовпізнання:
    хто ми є, і де…
    Геть, убогі шоу,
    ситий конформізм,
    оперу грошову
    на ім'я кучмізм.
    Помпи стережімось,
    пафосних речей.
    З пафосу – режими,
    помпа – пил очей.
    Все, що від сумління,
    щирості душі
    хай живе віднині
    в хаті і вірші…
    Мир тобі, Майдане!
    Мир, але не сон.
    Скинуті кайдани,
    ще не Мендельсон…
    Не дозволь спіткнутись
    тим, кого обрав.
    Обраним – вжахнутись
    світових заграв.
    Хто, крім тебе, Брате,
    підіпре плечем
    і надасть пораду
    не грішить мечем.
    Разом нас багато –
    стільки ж і думок,
    є чим помагати.
    Кращу – надамо!
    Ось, скуштуйте дольку,
    Помаранча думку:
    “Гірше від неволі,
    у болоті кумкать…”
    “Кум” та й “кум” – болото.
    Тепленько і мило…
    А силу народу
    жабуриння вкрило!..
    Не діагноз ставлю,
    так, перестороги…
    Станьте хоч би ставом
    чистим край дороги.
    Не кажу – рікою,
    то – великих частка
    з думкою стрімкою
    всеземного щастя.
    Тож, не треба міни
    Рода з Ладою –
    більші є в країні,
    поза владою…
    Та несіть достойно,
    б о г о о б р а н н о
    рідної Історії
    ткане полотно.
    Мати ж Україна
    вкаже водіям,
    де реальні міни,
    вбереже від ям.

    3

    Вже в одну влетіли.
    Розберем момент?
    – Ми, пухнасті й білі –
    хто нам опонент?.
    Щойно так сказали,
    чути: «я» і «я»…
    Сірі кардинали,
    чорні генерали –
    о п о з и ц і я.
    Ті, хто ще недавно
    ладен був життя,
    не своє – майдану,
    кинуть в побиття,
    хто звивався гадом,
    в сервери вповзав, –
    до нової влади
    опонентом став.
    Деструктивні клани,
    наглий дерибан…
    І брехлива пані,
    і такий же пан
    чисто піонери
    йдуть до ВРУ рядком –
    опозицьйонери,
    все путьом-ладком.
    Постає питання
    (де там, душу рве!):
    знову роль остання
    демосу, сливе?
    Воля, Бог, єднання,
    демократія!
    Серце – на майдані,
    на бюро – змія.
    Владних міжусобиць
    підкилимна твар
    роз'їдає совість
    язиками чвар.
    Вкладники, партнери
    революції,
    ми ж – акціонери
    рівні, без змії…
    Пане президенте
    і Прем'єр-міністре,
    спільні дивіденди
    на священнім місці:
    дорога довіра,
    єдність золота
    і снага без міри,
    і правда свята.
    А іще співучасть
    в творенні держави,
    щоб текла співуча
    світом наша слава.
    А до того ж воля
    “чистої води”.
    Ваша від сваволі –
    наша від біди.
    То ж нехай не буде
    третього між нами.
    Ви з майдану люди,
    як і ми – з майдану.
    Він держава спільна,
    він – понад усе!
    І від нього вільно
    ми хреста несем.
    Думка, що з майдану
    сонечком сія,
    ось, вам богом дана
    о п о з и ц і я!

    4

    Менторської слави,
    Господи, не дай!
    Не своє, державне
    плеще через край.
    Не єдиним хлібом,
    хоч і хлібу раді,
    від Бориса з Глібом
    дух святий в громаді.
    І не гривні мірять
    нації багатства,
    а любові й вірі,
    розуму і братству…
    Не альянсом з НАТО
    зміцнимо державу,
    а жагою знати –
    як за Ярослава.
    Знати, щоб явити
    зброю надсучасну:
    мисль нового Світу,
    мудре слово красне.
    Лиш самодостатній
    самостійно сіє.
    Для залежних – стайні
    НАТО чи Росії.
    Лоції – від Бога!
    Геть, чужий фарватер!
    Зірка нам підмога –
    Правда Альма Матір.
    Ось такі вимоги,
    владний чоловіче,
    кинули в дороги
    націю. На віче!
    І вітав прибульців
    дорогу громаду
    помаранчем вулиць
    Київ. На пораду…

    5

    Та були б неповні,
    трафаретно скуті
    зарисовки ззовні,
    без самої суті.
    А вона – голубка
    на плечі Майдану
    відкривала глупим
    дійство несказанне.
    …Ой, глибоке ж око,
    райдугою – крила!
    Глянув ненароком
    і… мені відкрилось:

    …Чорний віл сердитий
    (рими не надам!..)
    Зоряного Воза
    пер через майдан!
    А на тому Возі
    Страдниця свята,
    наче Матір Божа –
    Правда золота!
    А за Возом – душі
    в білих сорочках, –
    правдолюби сущі,
    що попрали страх.
    То не гонг із аду
    засмутив режим, –
    нагадав Ґонґадзе:
    “Правду бережім!
    Не блудіть до Слова
    кожен по своє,
    нам з Алєксандровим
    видно все, як є.
    І не помсти прагнем
    битам чи ножам,
    а святої правди,
    правда хай вража!”.

    Ю-щен-ко-о-о! – гукали,
    ті, хто во плоті.
    Правди! – вимагали,
    ті, хто вже святі.
    По обидва боки
    вирував майдан
    під Всевишнім Оком
    і…втекла біда.
    І уже не буде.
    Вивчили урок:
    натовп – ще не люди,
    люди – то народ.
    Ми вже вчена публіка.
    Казочці кінець.
    Братчикам по бублику,
    Бабі – смоктунець**



                ЕПІЛОГ

       
    трудно взять от земли
       ум на горы небесны,
       трудно не потопитися
       в міра сего бездне
                               Сковорода


    Старе, як світ, жадання володіти,
    Говерлу слави мати під собою.
    Над августійшим Сонце лиш в зеніті
    короною сіяє золотою!

    Та все минає, нікуди подітись…
    Затягне небо хмарою густою,
    Еклезіаст покаже: час радіти –
    бік протилежний має для героя…

    Затихне нетривка людська осанна.
    Довіри глек розіб’ється об камінь.
    І стане заважким владичне берло.

    Блажен той муж, хто править небесами
    в собі самому, де понад віками
    і Сонце вічне, і віків Говерла…


    січень - травень 2005


    *сайт – інферно.com. (вигаданий) – метафора, авт.
    **смоктунець (неолог. пох. від смоктулька) – льодяник, авт.



    Коментарі (4)
    Народний рейтинг: 5.5 | Рейтинг "Майстерень": --

  1. ХАТА КОСМОПОЛІТА
    А кропилом будем, брате,
    Нову хату вимітати!

    Тарас ШЕВЧЕНКО



    Мій білий світе, світе брате* –
    (так називав тебе Тарас)
    моя багатолюдна Х а т о,
    де  с т і л  Тибет, а  п і ч  –  Парнас…
    Хай наречуть космополітом –
    болить за  Х а т у  голова…
    І як їй бідній не боліти,
    коли та   Х а т а   ледь жива!
    Коли її свята   д о л і в к а
    не на водиці – на крові
    мостилась Каїном одвіку.
    І Авель вопіє з землі…
    На Схід Близький запали   с т і н и
    від ґвалту-крику – зуб за зуб:
    «Вбивай і мсти – за Палестину!»,
    «За Ізраїль верши свій суд!»

    Віками бавимось ляльками,
    богами – тобто…Боже мій!
    І тут, і всюди – скрізь погано.., –
    бо в   с і н я х   многобожжя змій!
    Понад Дніпром церкви і дзвони,
    та зогнива в жалях Дніпро.
    Вже золотим шоломом Дону
    не пить нащадку на добро.
    Озонова діра у   с т е л і
    (шерше ля фам!) – парфум проїв!
    І не оазиси в пустелі –
    пустеля, де росли гаї…
    Бо господарці конче треба
    корита повного речей.
    І ллється вся «таблиця» з неба
    на голови її дітей.
    Води в природі кругообіг
    ніяк не вивчить марнотрат,
    Пандорин чоловік, і годить
    ребру лихому…Й чорт їм сват!
    «Червонохрестять» і «ґрінпісять» –
    в манежиках! Заримувать
    підштовхують…Та ну їх! Списа
    нема там з ким переламать.
    Кружляєм янголами в небі –
    вандали й варвари в миру.
    – Якби ви вчились так, як треба! –
    згори лунає крізь діру.
    То зрозуміли б аксіому
    нових достоїнств і чеснот:
    лиш той є патріотом вдома
    хто на планеті патріот.
    Щоб зупинить грибок пихатий
    на всіх широтах, далебі,
    не прописатись треба в   Х а т і,
    а   Х а т у   прописать в собі.
    І ти – Грядущого Дитина!
    Нема де голови схилить?
    Чудово! Компаньйон однині
    тобі Христос космополіт!

    Єдина   Х а т а   і єдині
    у Темзи і Дніпра жалі…
    Космополіт – я! З України!
    Святої, древньої землі.
    …Діди на обрії орали
    космічні і земні круги…
    До Золотої Пекторалі
    збігались коники з лугів.
    Тепер під склом, у Ермітажі
    тихесенько до нас іржуть…
    Сядристий** – чує, та не каже;
    Міністру, жодному не чуть…
    Глибока   Х а т а,   наче казка!
    Невичитана сивина…
    Під   с в о л о к о м   гойдалась ласка,
    тепер там кіптява нудна.
    Давно вже сажі не трусили,
    крізь   к о м и н   не видать Стожар…
    Мій Творче!   П і ч   втрачає силу,
    бо в ній мети згасає жар.
    Ніхто не хоче в сажотруси,
    усі з писалом – не з квачем.
    І ніч чадна стоїть над Руссю,
    і в ступі день чадний товчем.
    Ковчег і в нашого був Роду,
    підбитий міфами з боків…
    Під ним текли вселенські води,
    Боги на ньому – Прабатьки!

    …Не вберегли, не записали,
    на греках-римлянах зросли.
    Своєї навіть «Калевали»
    не визбирали по росі…
    Себе, своє не возлюбили,
    чуже – піднесли до зірок!
    Та вивчили з чужих копилів:
    любити дальнього – урок.
    «Так!» – екзотичним апельсином
    сміється Сонце в небесах, –
    сонцепоклонника русина***
    Хорс батько наставля на шлях:
    – В тобі, моя вогненна вдача –
    порушити закон Зими.
    Мою Весну жовтогарячу
    тепер над світом підніми.
    Не кинь дрібноті на догоду
    Сонцеусміхнений Майдан.
    Неси Весну межи народи,
    буди любов! І Аз воздам!
    Так каже Сонце. Президенте,
    у нас робота немала! –
    Світ протиріччями роздертий
    то наша честь або хула…
    Хіба достатньо заявити
    про те, що європейці ми?
    Європу теж треба будити
    від знахабнілої зими.
    Невже мета – євростандарти?
    Так,   п і д м у р і в о к   для мети.
    Мета – прозріти й сонцем вдарити,
    явити райдужні   м о с т и 
    думок, просторі   к о р и д о р и 
    для віри, творчості, знання…
    Т е р а с у   – з виходом на море:
    «Amore, Хорсе! Батьку дня!»
    Нехай всіх орденів мотиви
    підносять дух… і в висоті
    одного кола   п а н д а т и в и
    зійдуться в спільній над-меті.
    Давно вже й креслення пожовкли
    Палацу гідного небес.
    Облиш на світ дивитись вовком,
    «Homo homini deus est!»
    Пора вже націям брататись,
    синівством напоїти світ.
    Пора ООН вже прокидатись,
    підняти злагоду на щит.
    А то проспить собі небога
    з політиканством залюбки,
    недоторкана, як дорога,
    якою прогули віки.
    «Великий звір – казали древні –
    бракує тільки голови».
    Без неї ж і Устав даремний,
    і всі структури світові.
    Скубуться нації під Богом,
    під гаслом кожна: «З нами Бог!»
    Без Бога лиш, без діалогу
    ООН – всесвітній демагог!
    Чи не згущаю фарби часом,
    чи не прискіпуюсь дарма
    до надзвичайного начальства,
    як до Христа колись Хома?
    Хома переконавсь на дотик,
    не привид перед ним, а Спас!..
    ООН, на жаль, примара, доки
    діла її – фантом для рас.
    А й справді: Рада є, безпеки,
    а миру на Землі нема.
    ЮНЕСКО, по-французьки шпека,
    культура ж масова – чума!
    ЮНЕП – програма по довкіллю –
    Земля смітник, а не квітник!
    Дітей опіка і дозвілля –
    фонд ЮНІСЕФ – пшик і від них:
    десь в Африці згаса хлопчина
    від голоду, і навпаки
    у Штатах десь, від ожиріння,
    втрачають хлопчика батьки.
    Нема глобального сумління.
    Всесвітнє серце не горить.
    Ані прозріння в пракоріння,
    ні розуміння верховіть.
    Нема всесвітньої розмови:
    «Як жити націям в віках?».
    Тоді навіщо нам корова
    і дорога, й без молока?
    Якби хоч раз Ген. Асамблея
    К о с м і ч н о   глянула на світ:
    на Путіна, на Буша, Блера…
    На Токіо і на Мадрид,
    тоді б ООН, як мудра мати,
    сказала: «Діти, іграшки
    пора в куточки поскладати:
    чесноти ваші і грішки…
    Ви вже дорослі. До роботи!
    До Батька в   С а д   і на   Г о р о д
    бур’ян невігластва полоти…
    За покликом, без нагород
    на   т о л о к у   глобальну вийти,
    почати пісню всеземну!»
    Простіше,  Х а т у   обновити –
    це душі пробудить від сну.

    Ген, з того боку океану
    п о к р і в л ю   б треба підлатать,
    геть похилилась істукану,
    Тельцю злотому…Підлий тать
    краде і топче все високе,
    Лжебогом посіда ментал
    і тягне життєдайні соки,
    і гинуть люди за метал!
    Не в банках, у мізках – мамона.
    Ганьба двоногих – ненасить…
    Й жеруть трильйони пентагони –
    «мамонську мрію» захистить.
    Кажу собі: «Яка нудота!
    Не вище пупа мрія та.
    А де ж думок свята робота
    і серця нива золота?».
    Пихатий моветон в бетоні
    там, де стояв святий вігвам…
    «Вже й ми діждались Вашингтона» –
    так міхоноші кажуть нам…
    Лукавці! Вибрали з жаровні
    доби Шевченкових шукань
    три слова…(Він не знав, шановні,
    про колорадського жука!).
    Пристосуванці-молодчаги,
    перелицьована «комса»,
    чи діждемось, коли зачахнуть
    «совкові» ваші небеса?
    Вже в синьо-жовтому жупані
    Шевченко ходить… козачком!
    З товариша зробився паном,
    із відповідним партзначком.
    Під власний комплекс, на потребу
    смикнули, бога – в рушники:
    «Світи нам премією в небі!
    Царюй на «сотці» крізь віки!»
    – Тарасе, брате, скинь полуду,
    і рушники ті гамівні
    зірви! Зійди з ікони в люди,
    бо треті вже кричать півні
    посеред світу – в Україні!
    Бо виробник і споживач
    світ запаскудили і свині
    в комору лізуть.
                                     Позивач
    твій вірш – до бідних і багатих,
    до мертвих і живих – твій вірш!
    До всіх панів-рабів у  Х а т і
    хай позивається скоріш!
    І славу рідну, нерозкриту,
    що характерна тільки нам,
    не дасть стоптати при кориті
    товаришам або панам.
    Речуть: «Та де в тій хаті слава ?
    Позичимо і «вері вел!»
    Пилипа Орлика державу
    новітній вже когтить орел,
    розбещений…Заходить хвацько,
    то з пряником, то з батіжком,
    щоб демократія козацька
    не розгулялась моріжком.
    Щоб дух природний саможертви,
    як у маленької Овчар****,
    користолюбством хижо зжерти:
    «ваш божий дар – то наш товар!»
    Хто знає, може, та дитина,
    ця грізна вогнеборча мить –
    священний знак для України,
    серед Землі, що вже горить…
    І нам тепер не заховатись
    від первородства – в неміч скарг,
    коли НАСТАНЕ мить із   Х а т и
    виносить найдорожчий скарб…

    – Гей, куме, наливай по вінця,
    за Ейкумену! Не гикай,
    ми ж не якісь там божі вівці,
    царі природи ми і край!
    Ти царюватимеш в Карпатах,
    там аж дзвенить деревина,
    а я – «цьвєтмєтом» торгувати…
    і пий до дна, і пий до дна!..
    – Робімо гроші по   к і м н а т а х
    й будемо мати цілий світ!
    К і м н а т и  об'єднаймо в НАТО,
    і злидарям – палкий привіт!
    До злидарів вола товариш:
    – І ми єднаймося в кулак,
    з буржуями борщу не звариш*****
    на спільній   к у х н і,  всіх – в Гулаг!

    …Та знає серце: злої долі
    життя перейде береги…
    Від Пекторалі Золотої
    гайнуть ще коники в луги, –
    туди де райдуга весела
    і галаслива дітлашня,
    де починається оселя
    безвічного, благого Дня.
    А поки те, та се, та оне…
    Готуймо крила у політ,
    несімо думку до мільйонів,
    що кожен з нас космополіт!
    Усі амбіції Гомори,
    Содому хтивого сміття –
    геть вимітаймо із   к о м о р и !
    І буде нам нове Життя…

    Єднаймось, громадяни світу!
    Не між собою, то – пусте!
    З вітрами, сонцем, буйним цвітом,
    з усім, що прагне і росте
    у глибину благого серця,
    там – Небеса нові й Земля…
    Та тільки незабудьмо: все це
    В собі тримає НЕМОВЛЯ.

    26.2. – 22.5.2005



    *Курсивом виражені цитати і ремінісценції із Шевченка.
    **Сядристий Микола Сергійович, майстер мікромініатюри. Автор Золотої пекторалі, також майстер мікромініатюри. Там, на ледь помітних сагайдаках скіфів, виявляється ще більш «мікроскопічне» зображення, недоступне неозброєному оку.
    ***Новітня дискусія на тему «Хто такі русини?» давно вирішена, ще в літописах. Там, іще до виникнення Московії, усі русичі іменуються русинами.
    ****Настя Овчар, українська дівчинка, яка у п’ять років врятувала, винісши із палаючої хати свою меншу сестричку, і вдруге здивувала світ – виживши після тих страшних опіків.
    *****Таки зварили, втім, мова про натуральних ленінців (С.К.)




    Коментарі (2)
    Народний рейтинг: -- | Рейтинг "Майстерень": --

  2. ЖЕНИХИ
    «Пси, безсоромні! Й не марилось вам, що додому з під Трої
    я повернусь коли-небудь, і можна – мій дім грабувати,
    царствену жінку мою мов рабиню схиляти до шлюбного ложа?»

    Одисей

    I

    Божественний сліпий Гомер
    на всі часи, Землі всієї,
    з життя реалій і химер
    зліпив велику «Одіссею».
    Скульптура розуму жива,
    Театр – серцю, празник – оку!
    Віки пожовкли, як трава,
    та «Одіссея» – все нівроку!
    І ми п’ємо, п’ємо, п’ємо…
    Із невичерпної криниці
    задурно мудрість беремо.
    Уяви розкошує птиця
    по тих рядках і між рядків,
    видзьобує перлини-зерна.
    І той – з породи диваків,
    хто до криниці не заверне
    зі шляху битого життя
    (тепер уже від автобану)
    в чарівний гай пригод, звитяг,
    в тінь Патріарха всіх платанів.
    І там, самотній Демодок
    самотність гостя не порушить,
    лише подасть води ковток
    і переллє у ліру душу.

    …Та все минається, гай-гай!
    Дивак уже, хто завертає
    під той платан в чарівний гай…
    Бо, «се і те» й «часу немає».
    Мчать автобанами ділки
    повз дивовижу гомеричну:
    «Яким кінцем, оті байки,
    до дня практичного дотичні?
    Архаїка, вчорашній день!»
    Сова Афіни не віщує
    писарчукам бридких пісень,
    і Котляревського не чують:
    яка-кому готова мста
    за цей бік аркуша – по той бік…

    Мені ж, архаїка – свята,
    своя й всесвітня до вподоби.
    Сучасніша від DVD,
    практичніша від банкоматів…
    Вже й причепились: «доведи!» –
    давно готовий доказ дати.
    Пряму провести паралель
    між днем прадавнім і новітнім,
    щоб Алкіноїв корабель
    прибув під Київ передсвітній.
    Та для початку нагадать
    сюжетний мент із «Одіссеї»
    дозвольте тим, кому читать
    облом Гомера: «теє-сеє…»
    А щоб зв’язати до ладу,
    на всі кінці навести ясність:
    минуле ямбом поведу,
    гекзаметром візьму сучасність.


    II

    До Пенелопи на подвір’я,
    вчорашні знову – женихи!
    І вже з гусей кружляє пір’я,
    і точаться ножі лихі
    на переярі поросятка,
    і на биків, і на овець…
    Ітака димом вся просякла,
    Олімп закопчений увесь.
    Рокоче Фемієва ліра,
    гуляє-бенкетує знать,
    по лікті вимастившись жиром,
    вином залившись. Не впізнать
    вже показного благородства –
    явило істину вино!
    Схопились женихи боротись
    за Одисеєве майно,
    немов кентаври ті, циклопи
    (про що і Фемій тут співа).

    І нудить світом Пенелопа –
    ні наречена, ні вдова.
    Лиш зійде Еос, мов причинна,
    весь день весільний саван тче,
    і вже йдучи на опочинок,
    до нитки все те розсуче.
    «Де ти, коханий Одисею?
    Не вільна бути вже сама.
    Грабується твоя оселя,
    і рівного тобі – нема.
    Та де там рівного! Убогі,
    ошатно вдягнені людці,
    знеславили твої пороги
    пустопорожні монологи,
    і душі – мляві каганці.
    Моє ти, Сонце мандрівниче,
    Ітака вся лежить в пітьмі…
    Ось, чуєш? Телемах твій кличе
    крізь сон важкий: «О, батьку, мі-і-і…й»

    Пресвітла вічності, майстрине!
    Трудів натхненнице свята,
    передовий боєць нестримний,
    Афіно, Діво золота, –
    правителя, митця і мужа
    врятуй, Ерґано, від біди,
    і женихів тих, осоружних
    від його дому одведи!»


    III

    Еос весела колись за Дніпром-Борисфеном вставала,
    довго у водах священних купалась Зоря світанкова.
    Нині ж, на купіль закаляну людом лиш журно погляне,
    в села сердешні, пихливі міста зазирне, спохмурніє.
    Тяжко Зорі споглядать України глибоку руїну,
    бачити села правічні, що йдуть в небуття бур’янове.
    Боязно кишел нічних, румовищ і людського падіння
    мрійно-рожевим серпанком душі доторкатись у місті.

    Трудно і довго з Морфеєм прощається Київ, країна.
    Для шахраїв різномастих, грабіжників – слушна година.

    Сталось! За довгі віки просвітилась Зоря розокрила,
    Сонця кохана сестра вічноюна – на мить прозирнула.
    Їй Україна Майданом крізь сон посміхнулась, згадавши,
    певно, общинне своє, вічове, сонцелике, билинне,
    древнє – іще до «розп’яття», до букви, до «Руської правди».
    Скіфським своїм, майданецьким, мезенським, первісним, господнім
    людом – вільготним, палким, життєлюбним, сердечно-промінним
    серед зимової стужі крізь сон Україна всміхнулась.

    Чи не віщує той сон окрай-ночі у передсвітанні –
    Дух предковічний із вирію лине додому світами?

    І наростає двобій світла з мороком ночі-примари!
    В кожній людині – двобій, та не кожному світло до серця.
    «Так!» – ревонули «герої» і… в фата-моргану – з Майдану!
    Забубоніли раби і вже в бубони день вибивають.
    Тайно і явно зійшлись у борні, закружляли у герці:
    правда і кривда, звитяга і неміч, свобода і рабство.
    Кожен сьогодні, як стій, обирати вже мусить свідомо:
    хто Україні він – син полум’яний, чи пасерб байдужий.

    Битва ж іде особлива, безкровна, за душу народу:
    духові світла чи темряві плоті – вона в нагороду?

    Різні усі ми, хоча й українці, і овочем спільним,
    від українського ґрунту і гумусу, зрощені тілом.
    Тільки й різниці: один споживає, щоб мислити, жити;
    другий живе і міркує, аби споживати той овоч.
    Давня притичина, все ж, ніби сказана нині Сократом,
    про Україну теперішню і про людей в ній насущних.
    Я ж бо, одначе, на три різно-кількісні типи суспільство
    підрозділити дерзну, не вагаючись в люту годину:

    Не від утроби, напевно, від помислів світлих чи грішних
    люди бувають на світі – земні, земляні і горішні.

    Щодо останніх, судити мені і незручно і трудно.
    Так, про метеликів мандри крилаті – що гусінь розкаже?
    Треба родитись згори і метеликом випурхнуть з лона
    лялечки смертних думок. Більш приступно земних показати.
    Миру широку загальність – земна посідає людина.
    Хилиться вправо чи вліво, та в масі своїй адекватна
    простим бажанням земним і в малому знаходить утіху.
    Як-от, приміром, віршами отсими втішається автор.

    Люди горішні земних закликають у вирій крилатий,
    люди земні їх обожують, й не поспішають злітати.

    Та перейдімо до дивних людей, земляних, особливих.
    Як і горішні вони не такі вже й чисельні у світі.
    Правда, це все, що об’єднує їх, далі то – протилежність,
    два полюси, що співпасти ні в чому не зможуть повіки,
    небо й земля, як то кажуть, в прямому й зворотному сенсі.
    Суть проти форми, і дух проти тіла, і день проти ночі –
    так і горішні стоять в небесах до своїх антиподів,
    до земляних, що по вуха в землі, в її благах примарних.

    Мало потрібно людині, що сперлась на крила духовні.
    Мало завжди і всього для людини, що мешкає ззовні.

    Зовнішній світ, тільки форма, проста шкаралуща з горіху.
    Внутрішній світ, то горіх, тобто суть життєдайна рухлива.
    Скільки ще треба Сократів, Варсав і Гомерів крилатих,
    щоб розколоти ту зовнішність скороминущу і смертну,
    щоб розпросторити древо-ідею великого мужа
    світом не зловленого, ні речами в несталому світі:
    «Трудне є зайвим, а необхідне нетрудним!»? Тоді то
    в небо земля піднялася б і небо спустилось на землю.

    Міра усьому з небес, необхідності строгої міра.
    Міра – в троянді, в кремезному дубі, у лютому звірі….

    Матінко Земле, вседайна! Дива свої саду-городу
    із небуття виявляєш, виводиш з малого зерняти.
    Все, що росте, і радіє життю, і покірно згасає –
    з тебе воно, і тобою живе, і вертає до тебе.
    Також, людина, по плоті уся із землі до краплини,
    творчим, одначе, єством – із небес, від безсмертного краю.
    Трудяться руки земні: ставлять дім, за худобою ходять,
    чи порядкують город, чепурять вертоград – все від неба.

    Дбають – осібний господар, державний владар доброчесний –
    перше про міру співзвучну для явищ земних і небесних.

    Спільне положення всіх віровчень на планеті говорить:
    частка земного в житті – визначається небом духовним.
    Та пронесись над думками людськими, турботами – леле!
    Виворіт всіх віровчень! Де не глянь, Мефістофелю свято.
    Панствує люд земляний очманівши від гри пасочками:
    Статки-манатки, «калитчині землі», й на місяці клапоть!
    Звідси, Шевченко всесвітній жене крізь шпіцрутени серце,
    звідти – м’яча, крізь грошву і фанатів, всесвітній Шевченко.

    «Хліба й видовищ!» – в країні гендляр шапарює.
    Тризуб державний іржавіє, змій Батьківщину полює.

    «Хліба й видовищ!» – продажне, від «першого Риму»
    до «вашингтонського» – зводить, ґвалтує народ трудолюбний,
    творчий, з його колоритом земним, темпоритмом космічним,
    з долею шитою на рушникові нитками-віками:
    «Хліба і Правди!» А хліб – є любов у писанні священнім.
    Правда свята вже і тим, що – не «хлібом єдиним…»
    В цім – український талан і робота покладена Богом.
    Вже й незабаром жнива, та не клепані коси духовні.

    О, Україно моя! Трудна доля твоя – Пенелопи!
    Де ж Одисей твій, господар правдивий, від Бога, не з хлопів?

    Здавна помічено, вдосвіта тьма більш густа і тривожна:
    місяць і зорі сховались, світанок іще у дорозі.
    Так і в суспільстві людському на зламі епох і формацій,
    зоряних циклів коли обертання весь світ поновляє –
    сходяться в коло, мов три чоловіки, три велета, ніби,
    долю вершить всезагальну, розлившись в народах планети:
    Морок одвічний, Сум'яття сучасне, грядущого Провість:
    Змій стародавній. Кінець вавилонський. Із Книгою Агнець.

    Небо нове і земля не в грядущих святих емпіреях –
    вічність і Бог у людині, що скинула ветху ліврею.

    Еос, між тим, від Майдану, бодай на краплину маленьку
    повеселіла, легеньким рум’янцем лице заяскрілось.
    Селам надію із вічності шле, оживляє зневірені душі,
    у божевілля міське випромінює мудрі обради.
    Так світанкова красуня готує до Дня перемоги
    світла над мороком – люд свій правічний, уярмлений Ніччю.
    І озиваються душі, привітом серця променіють,
    очі іскряться добром, віддзеркалює чисто свідомість:

    «Трудне є зайвим, а необхідне нетрудним! Осанна!
    Даль незбагненна, і доля крилата, і путь несказанна!»

    Древня Еллада химерна й проста Україна відверта.
    В чому тут збіг, запитає читач, паралель-обіцянка?
    Рій женихів навіжених, жерущих добро Одисея,
    де причаївся в сучасному дні українських реалій?
    Не запитає читач, бо давно здогадався, по кому
    дзвін, про яких женихів України захланних розмова.
    Фертів крутих, джиґунів баламутних і дженджиків спритних –
    знає усенька Ітака, даруйте, уся Україна!

    День, женихів Пенелопи – гульня дармова допівнічна.
    День, женихів України – каденція п’ятирічна.

    Кожного разу, ті ж самі, неситі до грошей і влади
    люди ідуть земляні, на широке державне подвір’я,
    до пирога всенародного вкриті шарами піару.
    Чую, Гомер через вічність, на речі йому незнайомі:
    «білий» і «чорний піар», обернув свою жваву увагу.
    – Вчителю дивний! Не знали Еллада й Ітака гориста
    щирих мужів Батьківщина в усьому: і в доброму й злому, –
    більшого лиха, ніж те, що сховалось за словом нікчемним.

    Та ж, Одисеєва в стані ворожім троянська конячка,
    перед піаром в моїй Батьківщині, дитяча задачка.

    Просто сказати – піар і брехня абсолютно тотожні.
    Як у коні дерев’янім кривавий сюрприз від данайців,
    так під піаром, і «чорним» і «білим», всілякі напасті
    люд земляний, богорівний Гомере, несе до кормила,
    щільно прикривши щитами піару моральне убозтво,
    поки іде жениханнячко до України. А люди
    недальновидні, земні, нелукаві – тим витівкам вірять.
    А Україна свята дожидає повернення Сонця.

    Царствена тче Україна на кроснах історії долю
    і розпускає раз по раз ряднину брехні і неволі.

    Еос, Зоря розокрила, богиня горішнього люду,
    ким прикриває, смикнувши цитатку, свою непристойність
    люд земляний, – зарум’янилась геть, розпашілась,
    брата відчувши прихід срібнолукого невідворотний,
    промені-стріли чиї спопелять женихів осоружних,
    і не завдавши тілесних страждань, просвітлять людські душі.
    …Першим впаде Антіной, що в перекладі є «анти-розум»,
    стіл розтрощивши з наїдків і вин безконечної учти.

    Так у Гомера в його «Одіссеї» і так в Україні
    станеться, згине захланність тупа від святого проміння!

    Влади жагота безтямна й багатства жадоба бездонна –
    темні невігластва хлопські. Захланна людина, що хата,
    без накриття і підлоги, дарма, що існує в палацах,
    по всіх усюдах-світах понаставлених з дуру-привіту.
    Той, Анти-розум, в собі, ніби Скулу й Харибду* – двох монстрів:
    Владу й Багатство, ні нагодувати не може,
    ані заткнути ті пельки, котрі у душі Одисея державця
    вільно й природно Суспільство і Бог – заступають.

    О, парадокс незбагнений! Кайданники праху і тління
    гетьманувати волочаться, вести вперед покоління.

    За Анти-розумом, першим вождем женихів ненаситних,
    темної ночі синів, від «цілунків» святого Світила
    другий впаде ватажок, Еврімах, що на умисли вмілець.
    Так, Еврімах, з давньогрецької є «махінатор великий»,
    ще – інтриган, або кризовий менеджер – стилем сучасним;
    Підступ, коротше, наступний жених України святої
    в морок торохнеться, з мороку ж бо й народився нічного.
    І вже не зможе ніхто виплітати на ближнього сіті.

    Так-то, Обмеженість розуму, мислі й Підступність ганебна
    лихом уже не засіють землі, не зчорнять більше неба.

    Всяка держава, крім Божої, звісно, машина насилля.
    Надто, коли Еврімах з Антіноєм, негідні кермують.
    Влада ж від Бога – розвій, відчуття всеблагого польоту
    над пожаданням очей, над спокусою тлінних речей.
    За головою дволикою рухне двонога підпора –
    обезголовлене тіло пітьми – Агелай з Амфіномом:
    «стадність» і «пристосуванство» (читай конформізм слабоумний).
    Двоє оці – безідейності, сну розумового, няньки.

    Пристосуванство і Стадність впадуть при кормилі земному –
    Божий народ сонценосний зрадіє у краї сумному.

    Далі, від Лучника істини, з синіх небес сонцесяйних,
    інші, дрібніші мужі войовничі й челядники ночі
    промені-стріли спіймають хто в груди, хто в спину,
    хоч і невидимі, оком звичайним – пітьми делегати.
    Ось їх перелік малий: Демоптолем – «сперечка народна»,
    на українську якщо перекласти; за ним – Евріадос –
    «пекло широке»; Поліб – «пребагато жерущий на учті»;
    також – Пісандр – «чоловік-мотузок», себто сам собі в'язень.

    Скільки до Трої шляхетних звелось під знамено Паллади,
    стільки й мерзенних, либонь, полягло в Одисея палатах.

    Та Одисей, не забудьмо, для нас українців – прообраз
    Духу, етнічного, що вже вертається в рідні пенати,
    що переможе пітьму бузувірства й сваволі у душах,
    не уражаючи плоті, як те в «Одіссеї» Гомер відобразив,
    суть приховавши під символом-шлемом химерним,
    в перипетіях захопливих людських взаємовідносин.
    Дух, одне слово, в Гомера за буквою тихо зоріє
    так, як за Ментором мужем ховається мудра Афіна.

    Мисль промениста з-під символу Сонця вражає!
    Людям його виглядати вбиратись до Свята врожаю.

    …Року такого-то, дня рокового, по всій Україні
    благословиться на світ, розів’ється Зоря розокрила,
    Сонця кохана сестра вічноюна, заграє серпанком,
    світ зачудує увесь. І у висях небесних зрідняться
    погляди, думи, серця, і минуле відійде в минуле.
    Місто на прощу піде до села, ніби Каїн до брата,
    і від землі встане брат, і сотворять молитву священну
    новому, вічному Дню, де ні заздрості вже, ні усобиць.

    Передчуття перемін благотворних розкрилить свідомість,
    серце наверне до ладу й любові у рідному домі.

    Врешті, настане остання завітна урочна часина:
    роззолотиться Зоря і розчиниться брама горішня.
    Скрикне від болю пітьма, і яскраве жадане Світило
    Світ, ніби чашу, по вінця наповнить сяйливим Собою.
    Туга, мов сон, відлетить, і зупиняться чвари і розбрат.
    І зрозуміють язики, всі лиха і злидні – примара,
    твориво глупої ночі, блукання без Божого світла.
    І до трудів осяйних потечуть просвітлілі народи.

    Русла Дніпрові всім миром розчистить зійдемось.
    Знову у водах священних зоря замилується – Еос.


    * Скула (не Скіла) грецькою – Σκυλλα – страховисько-людожер із шістьма собачими головами,
    пох. від гр. σκυλαξ – собака, щеня – пор. рос. скулить, скула (щелепа); Харибда ж означає безодню, провалля.
    Таким чином, Одисей, пройшов між Щелепами – згори і Проваллям – знизу.


    Літо 2006



    Коментарі (2)
    Народний рейтинг: 6 | Рейтинг "Майстерень": 6